Met de afschaffing van de bunkertoeslag krijgen veel verladers eindelijk hun zin. In het verleden hebben zij veel kritiek geuit op het feit dat rederijen de prijsstijgingen van hun brandstofkosten niet in hun basistarief konden opvangen. Tot oktober 2008 werd de bunkertoeslag ook in conferenceverband berekend. Een rederij die met jongere en zuinigere schepen voer, rekende toen evenveel aan als een concurrent met een hogere bunkerrekening. Dat is eigenlijk niet logisch.

Na de afschaffing van de conferences was het ieder voor zich. Sommige carriers deden een poging om de berekening voor hun klanten wat transparanter te maken, maar uiteindelijk bleven de rederijen nog altijd maandelijks een bedrag bepalen waarvan niet precies duidelijk is hoe men daartoe komt.

In de trade tussen het Verre Oosten en Europa schommelen de bunkertoeslagen nu tussen de 540 en 940 dollar per teu, wat ook al moeilijk te verklaren valt. Bovendien is het heel wat verladers een doorn in het oog dat de bunkertoeslagen de afgelopen jaren eigenlijk niet werden verlaagd om de forse besparingen van ‘slow steaming’ te weerspiegelen.

Het is nog te vroeg om van een afschaffing van de bunkertoeslag te spreken. Voorlopig gaat het nog maar om één rederij en één vaargebied. Op routes waar sommige verladers wel toeslagen betalen, zullen de carriers die zeker niet willen afschaffen.

De trend dat er steeds meer met all-in prijzen wordt gewerkt, is echter duidelijk. Als dat het geval is, kunnen de werknemers van een rederij hun tijd beter spenderen dan maandelijks een rist toeslagen te berekenen om die daarna via ‘official notices’ naar al hun klanten rond te sturen. Het is nu wachten op de reactie van de andere carriers op het initiatief van MSC.

Stefan Verberckmoes