België heeft het initiatief genomen en bereidt een formeel verzoek voor om officieel de crisis uit te roepen in de binnenvaart. Een en ander naar aanleiding van de acties van Belgische schippers vorige maand. Nederland heeft gelukkig al aangegeven het Belgische initiatief te steunen. Schultz roept Duitsland op hetzelfde te doen en is bereid aan Frankrijk dezelfde boodschap over te brengen.

Het is jammer dat de acties in België nodig waren om zo’n belangrijke sector als de binnenvaart op de Europese agenda te krijgen. En het komt rijkelijk laat. Want de binnenvaart zucht al veel te lang onder de gevolgen van een enorme overcapaciteit en zelfs armoede.

Veel schippers moeten onder de kostprijs varen omdat veel banken alles op alles zetten om faillissementen te voorkomen. De banken blijven dan immers met onverkoopbare schepen zitten. Zo lijken de financiële instellingen flexibel door bijvoorbeeld toe te staan dat er alleen nog maar rente wordt betaald en de schipper even niet hoeft af te lossen. Maar het is een doekje voor het bloeden want feit is dat veel schippers hierdoor amper op bijstandsniveau leven en enorm veel uren maken om het hoofd enigszins boven water te houden. De persoonlijke verhalen die hier de redactieburelen bereiken, zijn soms hartverscheurend.

Alleen al om sociale redenen moet de Europese commissie snel actie ondernemen, maar ook wegens het belang van de binnenvaartsector. De voordelen van binnenvaart zijn immers bekend; relatief milieuvriendelijk en alles dat over water gaat, hoeft niet over de weg met minder files als gevolg. Het is dus zaak dat de Europese Commissie snel in actie komt met maatregelen, want zo kan het niet langer.

Harald Roelofs