Het valt nog af te wachten hoe de capaciteit van beide schepen berekend werd om uit te maken wie nu echt het grootste schip heeft. Dat is uiteindelijk misschien ook niet zo heel belangrijk. Het feit dat de tweede Chinese containerrederij de marktleider al wil overklassen op het moment dat diens eerste Deense reus nog niet in de vaart is, lijkt me veel belangrijker.

Vorige week heeft de Britse consultant Drewry gewezen op het niet te onderschatten psychologisch effect van nieuwe mega-orders. Tegelijk je tarieven proberen te verhogen in een door overcapaciteit geplaagde markt en nog grotere schepen bestellen, versterkt alleen maar de reeds grote volatiliteit in de sector. Dat is zeker zo.

Er is in mijn ogen echter een tweede en nog belangrijker psychologisch aspect aan de bestelling van China Shipping. Dat de negende grootste containerrederij ter wereld tot de conclusie komt dat ze alleen maar kan blijven concurreren door de allergrootste schepen in te zetten, zal alle andere grote carriers tot nadenken stemmen.

Na de oplevering van de ‘Emma Maersk’ (15.550 teu) in augustus 2006 heeft het even geduurd alvorens andere carriers schepen van vergelijkbare grootte in de vaart namen. De nummer twee uit de lijnvaart nam pas in december 2008 de ‘MSC Daniela’ (13.798 teu) in dienst en de nummer drie, CMA CGM, verwelkomde in november 2009 een eerste ulcs van 13.830 teu.

Pas begin dit jaar besloten de laatste twijfelaars om schepen van 14.000 teu te laten bouwen ter vervanging van boten van 8.500 teu omdat ze beseften dat ze zich anders uit de markt prijzen. Het verschil in exploitatiekosten per slot is daarvoor gewoon te groot geworden.

Omdat je de slotkosten nog eens fors kan drukken door schepen van 13.000 teu te vervangen door eenheden van 18.000 teu, komen de rederijen nu al erg snel opnieuw voor een vergelijkbaar lastig en vooral zeer gevaarlijk dilemma te staan.

Het feit dat schepen van 18.000 teu nu besteld kunnen worden tegen prijzen die lager zijn dan wat vijf jaar geleden gevraagd werd voor tonnage van 13.000 teu, kan rederijen in grote verleiding brengen. Een nieuwe massale rush op de werven zou echter verstrekkende gevolgen hebben. Zal de geschiedenis zich herhalen of zullen de carriers lessen trekken uit het heden?

Stefan Verberckmoes