Gelukkig zijn er nog relatief veel mensen die deze naar mijn smaak hoogste vorm van communicatie hanteren. En er van genieten om het te sturen of te krijgen. Mijn grote vrees is dat dit aantal straks zo klein is dat de brievenbussen in het straatbeeld niet meer rendabel zijn en dat je straks hooguit nog via het postkantoor een brief of kaart kunt versturen. Zeker nu bedrijven ook facturen digitaal kunnen versturen.

Wie weet komt er weer eens een opleving van de handgeschreven brief. Ik zou het liefst willen denken dat PostNL ceo Herna Verhagen daar ook in gelooft en daarom haar reorganisatie beperkt. Meer sorteercentra blijven open en meer postbodes blijven aan het werk dan eerder aangekondigd.

Maar Verhagen is uiteraard realistisch en weet dat de eerder geplande reorganisatie moeilijk te financieren is. Verder zoekt ze groei in de pakketmarkt. Behalve door autonome groei wil ze dat ook met kleine overnames in niches. Verhagen wil voor het postbedrijf een grote rol als vrachtvervoerder in de e-commerce en onder meer de doe-het-zelfmarkt. Verder worden kleine acquisities voorzien in nichemarkten zoals food, fashion en media. Het bedrijf is met deze strategie al op de goede weg, want PostNL wist vorig jaar de omzet uit het pakketvervoer met 20% te verhogen.

De pakketmarkt zal nog even een groeimarkt blijven want het aantal producten dat tegenwoordig via internet wordt besteld, zal nog wel even stijgen. Wel is het zo dat er veel concurrentie is in de pakketmarkt, dus het van oorsprong monopoliebedrijf zal daar alert moeten blijven. Te hopen valt dat het PostNL zo goed zal gaan dat ze in elk geval het legen van brievenbussen op de hoek van de straat als serviceproduct overeind kunnen houden. En wie weet komt er toch nog eens een revival van de handgeschreven brief.

Harald Roelofs