Politiek Den Haag wil namelijk geen cent uittrekken om de binnenvaart te steunen in deze tijden. En dat terwijl er redenen in overvloed zijn om de binnenvaart hoog op de politieke agenda te zetten. Alleen al voor het oog is het een mooi romantisch gezicht om vanaf de wal gezellige binnenvaartschepen voorbij te zien varen.

Vooral de linkse partijen zouden de sector moeten omarmen vanwege de zeer geringe CO2-uitstoot van deze schepen. Om zich vervolgens ervoor in te zetten dat er ook Euro6-achtige motoren in binnenvaartschepen komen. Want als het gaat om fijnstof, is er nog wel wat te verbeteren. Maar ook een partij als de VVD, die zich er zo op voorstaat het fileprobleem aan te pakken, zou moeten willen bevorderen dat de binnenvaart hoog op de verlanglijst van de verlader komt te staan. Want zeker als het lospunt vlakbij een binnenhaven is, werkt deze modaliteit als verlichtend voor de filedruk op de wegen.

Wellicht denkt menigeen in politiek Den Haag dat het probleem zichzelf oplost omdat de tarieven in de binnenvaart alleen maar lager worden door de huidige overcapaciteit. Zo gaan de verladers vanzelf vaker naar de binnenvaart, kan de gedachte zijn op het Binnenhof. Maar hierdoor kunnen de problemen straks alleen maar groter worden omdat er dan nog amper sprake zal zijn van enige marge. Daarnaast is er de 200 miljoen kostende sloopregeling van zo’n 200 schepen waar de binnenvaartsector tegenaan hikt. Minister Schultz weigert daar ook maar een cent aan bij te dragen. Ze heeft laten weten hier geen geld voor te hebben en het zou ongeoorloofde staatssteun zijn.

Schultz maakt zich er zo wel wat makkelijk van af. Zoals het er nu voorstaat, zijn faillissementen in de sector dit jaar onvermijdelijk. Maar als de ministers net zo zouden meedenken met de binnenvaartsector als dat ze dat met het bankwezen doen, dan waren de problemen morgen opgelost…

Harald Roelofs