Voor mijn gevoel was het een akelig symptoom van haat tegen Oost-Europeanen. Haat ook tegen Oost-Europese chauffeurs waarvan werd beweerd dat ze tegen laag loon banen wegkaapten van Nederlandse chauffeurs en ook nog slecht en onveilig zouden rijden. De banen werden hun niet gegund.

Haat, nijd en jaloezie zijn de meest slechte drijfveren om de maatschappij te verbeteren. En wat je een ander niet gunt, krijg je zelf nooit, zo luidt een waarachtige filosofisch/religieuze stelregel. Wat dat betreft zullen we Koningin Beatrix missen die in haar toespraken altijd pleitte voor wederkerige verdraagzaamheid, verbinding en begrip. Hopelijk gaat Koning Willem-Alexander daar mee door.

Gelukkig kan een brief van minister Schultz aan de Tweede Kamer ook een belangrijke bijdrage leveren aan de verdraagzaamheid. Allereerst was het fijn te lezen voor de sector dat minder dan 1 procent van de files in Nederland veroorzaakt worden door vrachtwagens. Schultz heeft tevens aan de Kamer laten weten dat bij ongelukken met vrachtwagens de nationaliteit van de chauffeur geen rol speelt. Dat blijkt volgens haar uit een rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Voorts heeft ook de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) aangegeven geen aanwijzingen te vinden voor de veronderstelling dat het met de rijvaardigheid van chauffeurs uit MOE-landen minder is gesteld dan met de rijvaardigheid van Nederlandse chauffeurs. Vorig jaar is al per cao geregeld dat buitenlandse chauffeurs die in Nederland werken, in principe dezelfde rechten en plichten hebben als Nederlandse chauffeurs.

Hopelijk mogen we ervan uitgaan dat met de recente brief van de minister het laatste stukje haat en nijd tussen chauffeurs van verschillende nationaliteiten tot het verleden behoort. Hopelijk betekent dit dat we niet alleen een nieuw tijdperk ingaan met een nieuwe koning, maar ook een tijdperk van nieuw elan voor de transportsector, met veel onderlinge collegialiteit, verdraagzaamheid, innovatie en economisch succes.

Harald Roelofs