De geplande verhoging van 1.000 dollar (500 dollar/teu) is voor de carriers belangrijk om hun inkomsten weer op te krikken. De westbound trade is maandelijks goed voor gemiddeld zo’n 1.150.000 teu. Een geslaagde verhoging levert de carriers in een maand tijd dus maar liefst 575 miljoen dollar aan extra omzet op.

Toch is het twijfelachtig of ze die dollars gaan zien. Als gevolg van het kleinere ladingaanbod is de beladingsgraad van de schepen teruggevallen naar circa 80%. Door de tijdelijke stopzetting van drie diensten wordt de capaciteit volgens de Franse database Alphaliner met ‘slechts’ 7,6% beperkt. Die inspanning zou wel eens onvoldoende kunnen blijken, wat verladers uiteraard niet erg vinden.

Maersk heeft dit jaar met een capaciteitsreductie van 21% reeds zijn duit in het zakje gedaan. Wie is de volgende? Omdat ook de G6 en CKYH allianties een dienst gestaakt hebben, worden de ogen gericht op carriers als MSC en Evergreen. Vooral die laatste wordt aangekeken, omdat een capaciteitsverhoging van deze Taiwanese rederij in mei wordt geassocieerd met het einde van een reeks succesvolle tariefverhogingen. Nu Evergreen echter maandelijks een nieuwe boot van 8.450 teu in ontvangst neemt, is de animo om een dienst te staken niet erg groot. MSC zet dan weer alleen ulcs in die eigenlijk nergens anders inzetbaar zijn.

Stefan Verberckmoes

Het offer van Maersk Line zou wel eens vergeefs kunnen zijn en leiden tot verlies van marktaandeel. De Deense groep heeft goed begrepen dat ze haar afhankelijkheid van de lijnvaartconjunctuur de komende jaren maar beter kan beperken.