Er worden al een tijdje niet veel grote schepen meer besteld en veel carriers zouden het lastig krijgen om de financiering van eventuele nieuwbouwprojecten rond te krijgen. De balans tussen vraag en aanbod zou dus mogelijk over een paar jaar weer in het voordeel van de rederijen kunnen overslaan.

Toch wordt de verleiding om nieuwe orders te plaatsen alsmaar groter. Tonnage die nu besteld wordt, is per definitie milieuvriendelijker, verbruikt minder dure bunkers en is in vergelijking met de prijzen van voor de kredietcrisis opvallend goedkoop. Voor het vinden van centen worden creatieve oplossingen bedacht. Evergreen huurt zijn tien in juli bestelde schepen van 13.800 teu van een rijke Griekse bulkreder en CMA CGM laat de Chinese containerfabrikant CIMC nu tien eenheden van 9.200 teu bouwen die de Franse rederij in langetermijncharter neemt.

Ook CSAV en naar verluidt ook UASC onderhandelen met scheepswerven over de bouw van schepen die de grootste in hun vloot zouden worden. Indien nog meer carriers de komende maanden zouden bezwijken aan de verleiding, dreigen ze zo de kansen op marktherstel te hypothekeren.

Stefan Verberckmoes