Het zou voor de vrachtwagenbranche van groot belang zijn. Dat blijkt wel uit rekenwerk van Olaf de Bruijn, directeur van de RAI Vereniging. Het aantal verkochte vrachtwagens in Nederland beleefde in 2008 een enorme piek van zowat 20.000 wagens, en dat was te danken aan de Euro 5-subsidie die toen werd verstrekt. Normaal worden in Nederland circa 15.000 trucks verkocht. Maar ja, normaal waren de afgelopen jaren niet. In crisisjaar 2010 zakte de verkoop van vrachtwagens terug tot iets meer dan 10.000 stuks. Uit dat diepe dal is de vrachtwagenbranche wel weer omhoog geklauterd; vorig jaar werden 13.285 vrachtwagens aan de man gebracht. De Bruijn rekent dit jaar op een stabilisering. Het aantal van 15.000 zal volgens hem zeker nog niet worden gehaald, een lichte stijging zou al mooi zijn.

Verkopers op de BedrijfsautoRAI wacht een schone taak. Op de beurs is te zien dat Nederland de top is op het gebied van innovatie, vinden de organisatoren.

Paul Jumelet