De nieuwe dienst, die een doorlooptijd kent van slechts vijftien uur, is een initiatief van TX en Europe Gateway Services van ECT. Aan Rotterdamse kant wordt niet alleen de Maasvlakte aangedaan, maar ook de Waal/Eemhaven, wat de dienst geschikt maakt voor zowel diepzee- als continentale containers. In Nürnberg – Neurenberg, zeiden wij Hollanders lang geleden – is Tri-Con de terminal. De omgeving van de Beierse stad stikt van de verladende bedrijven die het niet veel uitmaakt of hun lading via Duitse of Benelux-havens wordt afgevaren.

Als de dienst slaagt, en dat weet je maar nooit, heeft Rotterdam een doorbraak bereikt diep in het Duitse binnenland. De regio Beieren is door Hamburg en Bremen altijd beschouwd als hun hoogstpersoonlijke ‘catchment area’. Daar hadden de meer zuidwestelijke grote zeehavens van Europa niks te zoeken. Het heeft er ook lang op geleken dat Rotterdam er zich mee verzoende dat er een denkbeeldige lijn tussen het noordwesten en zuidoosten van Duitsland liep die nauwkeurig aangaf waar ARA-havens actief mochten zijn en waar ze van af moesten blijven.

Maar de bordjes worden verhangen. De Noord-Duitse havens zijn als de dood dat de federale Duitse overheid haar belang in de exploitant van de haven van Duisburg aan Antwerpen en Rotterdam verkoopt. ECT bijvoorbeeld zit al sterk in Duisburg. Dat verschaft dit bedrijf een uitvalsbasis naar tal van Duitse bestemmingen en grote delen van de rest van Europa.

Het gedoe over dat belang in Duisburg ontlokte Wim van Sluis, voorzitter van de Rotterdamse organisatie van haven- en industriebedrijven Deltalinqs, ooit de opmerking: we moeten het veel zuidelijker zoeken, in München moeten we zijn. Welnu, Wim, we zijn al een eind op weg. Moge de TX-dienst Rotterdam-Nürnberg het lang volhouden en tal van concurrenten krijgen.

Folkert Nicolai