Dat spreidt het vervoer en geeft reizigers zelfs in de spits kans op een zitplaats. Het zou kunnen helpen iets meer forenzen uit hun auto te lokken en zo de files te verminderen.

Sinds kort rijdt ook de tram weer, die me ’s ochtends van ons huis naar het station brengt – en ’s avonds vice versa. Die lag er vorig jaar uit wegens de grote graafwerkzaamheden om onder de grond een viersporig treintracé aan te leggen. Over de Haagse HTM, die deze tramdienst onderhoudt, heb ik in het algemeen geen klachten.

Maar wat schetst je verbazing? Bij de herinvoering van de dienst hebben de geleerden die de dienstregeling ontwikkelden, het bestaan lijn 1 precies een minuut eerder dan lijn 19 te laten vertrekken uit Delft-Zuid, zodat de 19 onderweg naar het station grotendeels leeg achter de overvolle 1 aan kart. (Het kan ook andersom zijn, ik let niet op rugnummers.)

Je zou die trams beter kunnen combineren totaan het punt, iets verder dan het Delftse hoofdstation, om daar te worden gesplitst om als 1 naar Den Haag door te rijden en als 19 naar Leidsenhage. (Iemand van de HTM gaat me nu natuurlijk uitleggen dat je trams niet kunt combineren en/of dat dit een tijdelijk dienstrooster is. Ik hoop het maar.)

Wel is het zo dat wegvervoerders zich tegenwoordig scheel puzzelen om vervoer zo efficiënt mogelijk in te richten. Diesel is duur, klanten zijn zuinig, overheden steeds kritischer en files (wacht maar tot na deze crisis) langer. Elke liter telt, leegrijden is uit den boze. Elke kleine kans om een goede dienst gecombineerd uit te voeren, bijvoorbeeld met een stuk spoor of binnenschip erin, wordt tot op de millimeter berekend.

Spoorvervoer = duurzaam vervoer, daar doe ik niets aan af. Maar vermors die winst dan niet door je diensten slordig in elkaar te steken. Alle beetjes helpen.

Folkert Nicolai