.Afgelopen zomer liet ik mezelf door zo’n toerbusje afleveren bij ‘20 Forthlin Road’ om de woonkamer te bezichtigen waarin Lennon, McCartney en Harrison hun eerste liedjes oefenden en om te luisteren naar de deskundige uitleg van de charmante gids over het keukentje van wijlen mama McCartney. Tja. Je hebt nu eenmaal sterren en sterren. Sterren die eigen musea krijgen en, eh, andere sterren. Die laatste groep is de afgelopen jaren wel de hardst groeiende, want een ster ben je tegenwoordig snel. Zie de ‘BN-ers’, Bekende Nederlanders.

Nieuwsblad Transport en De Lloyd, trendgevoelig, voegen aan de bevolkingsgroep der sterren deze week een categorie toe. De BT-ers, Belangrijke Transportmensen.In de lijst BT-ers in deze NT nemen mannen van McCartney’s generatie (zestigplussers) nogal veel plaats in. En de dertiger Camiel Eurlings trekt, net als McCartney, de laatste tijd meer aandacht met zijn liefdesverwikkelingen dan met zijn werk als vrachtbaas van Air France-KLM. Zou het zo zijn dat de sector van transport en logistiek wordt gedomineerd door mensen die de grootste en mooiste hits uit hun carrière, hun ‘Penny Lane’, al lang achter de rug hebben?

Het is natuurlijk leuker, in plaats van direct zo’n zwaarmoedige conclusie te trekken, de lijst BT-ers te bekijken als een lijst vol beloften voor de toekomst. Eurlings is misschien druk bezig om bij Air France-KLM een oranje revolutie voor te bereiden, terwijl ook andere dertigers/jonge veertigers in de top-100 (Tieman, Raben, Schultz van Haegen, Van den Boomen, Tromp) nog alle tijd hebben om Nederland nieuwe economische voorspoed te brengen. En de zestigplussers? Daar zit anno 2011 misschien meer muziek in dan in McCartney.

Een eigen museum zal er voor de BT-ers waarschijnlijk niet in zitten, maar voor wie de logistieke sector de komende twaalf maanden weer veilig door alle economische stormen weet te loodsen, lonkt volgend jaar wel weer een notering in de Nieuwsblad Transport/De Lloyd top-100.

Paul Jumelet