Dat klinkt allesbehalve professioneel, maar volgens de vakbonden zijn er talloze transportbedrijven die zich van dit soort kunst- en vliegwerk bedienen om maar goedkope chauffeurs met een Oost-Europees paspoort te kunnen inhuren.

Uit de uitspraak in ‘de zaak Mooij’ blijkt dat bepaalde constructies die vervoerders gebruiken om zich van goedkope arbeidskrachten te verzekeren niet alleen dubieus klinken, maar ook daadwerkelijk in strijd met de wet zijn. In dit geval ging het om een uitzendbureauconstructie, waarbij de enige klant van het uitzendbureau Mooij Polen Mooij Nederland was, met als het enige doel om Poolse chauffeurs geen Nederlands salaris te hoeven betalen. Nu de rechter heeft bepaald dat Mooij zijn Poolse truckers gewoon volgens de Nederlandse cao behoort te betalen, wil het transportbedrijf zijn Poolse werknemers plotseling ontslaan.

Transporteurs zijn geen ontwikkelingswerkers, maar een werkgever hoort niet zo met werknemers om te gaan. Ook verladers zouden dit soort praktijken niet moeten willen. Hopelijk leidt de gerechtelijke uitspraak tot bezinning.Prima als bedrijven (loon)kosten willen besparen, maar alleen als dat op een transparante en legale manier gebeurt.

Paul Jumelet