Schiphol hoopte met die strategie de Europese gateway te worden voor de grote netwerkexpediteurs, importstromen binnen te halen en zo op vrachtgebied ook nieuwe maatschappijen aan te trekken. Die immers altijd de markt volgen.

Deze strategie heeft mooie gebouwen opgeleverd van DHL, Panalpina en Rhenus aan de zuidkant van de Kaagbaan, maar of daardoor ook meer vracht of vervoerders zijn binnengehaald is nooit duidelijk geworden. Met de crisis van 2008/2009 stokte de bouwwoede. Zelfs KLM Cargo blies nieuwbouw af. Daarmee leek er weinig over van het concept.

Totdat de grote expediteur Ceva deze week aangaf loodsruimte te hebben gehuurd bij afhandelaar Menzies. Daarmee wordt Schiphol het volgende vrachtknooppunt van de logistiek dienstverlener in de EU. Eerder koos J. van de Put voor dezelfde strategie. Via de recente overname van deze bloemenspecialist door Kuehne+Nagel zijn er nu niet drie, maar vijf grote spelers aan het vrachtplatform van Schiphol. Daarmee krijgt het gateway-concept een tweede leven.

John Versleijen