Maar als de marktleider straks recordschepen van 18.000 teu in dienst neemt en bijna alle concurrenten overschakelen op eenheden van 13.000 tot 14.000 teu, besef je dat je niet kan blijven concurreren met bootjes van 8.000 teu. De schaalvoordelen zijn nu eenmaal te groot (als je de grotere schepen tenminste gevuld krijgt).

De geschiedenis herhaalt zich. Het is niet de eerste keer dat Maersk Line de bakens van de schaalgrootte verzet en het gros van de andere grote containerrederijen daarop collectief reageert door grotere tonnage te bestellen. Verschillende specialisten waarschuwden onlangs al voor overcapaciteit wanneer de race naar de werven aanhoudt. Die race lijkt echter nog niet voorbij. De opkomst van nieuwe Chinese scheepsbouwers doet de prijzen dalen en de keuze van Maersk voor tonnage van 18.000 teu heeft hetzelfde effect als een rode lap op een stier.

Volgens betrouwbare bronnen loopt de Canadese rederij Seaspan momenteel al de grote Zuid-Koreaanse scheepsbouwers af met de vraag naar prijzen voor tien schepen van 18.000 teu, mogelijk voor een Chinese charterer.

Stefan Verberckmoes