Maar dat bedoelde de Stuurgroep Secure Lane, een club uit de vervoerswereld, aangevuld met enkele ministeries, niet in haar recente rapport over de met intelligente camera’s beveiligde snelweg tussen Rotterdam en Venlo. Die beveiliging zorgde vorig jaar weliswaar voor een sterke daling van de transportcriminaliteit op dat traject. Maar door het waterbed-effect sloegen criminelen juist veel meer toe op pleisterplaatsen langs wegen in de directe omgeving.Mooie beeldspraak.

Wat langer moest ik laatst kauwen op de term ambidexteriteit, die opdook in een studie van de Rotterdam School of Management over het vernieuwingsvermogen van de Rotterdamse haven en de industrie eromheen. Ambi heeft, in dit woord althans, niets met luchtverfrissers te maken, maar staat voor ‘beide’. En dexter is Latijn voor ‘rechts’. Dat laatste weer niet politiek bedoeld. Rechts is, simpel gezegd, het deel van het lichaam waar de duim aan de linkerkant van de hand zit.De haven- en industriecluster Rotterdam moest ambidexter worden, twee rechterhanden ontwikkelen, was de boodschap. Rotterdam moest zowel bestaande processen steeds efficiënter uitvoeren als innovatief zijn. Een beetje een open deur leek me dat wel.

Maar vooruit: in het moderne tennis zien we ook steeds vaker de dubbelhandige backhand en zelfs, mij lijkt het niks, de dubbelhandige forehand.Ik heb er nog eentje. In de Nederlandse logistiek moeten we meer ‘synchromodaal’ te werk gaan. Dat stond in het kersverse advies van het Topteam Logistiek aan minister Verhagen van Economische Zaken & Cetera. Synchromodaal gaat nog iets verder dan intermodaal. Het maakt de klant nu niets meer uit met welke modaliteit zijn spullen ter plekke komen. Mits het maar op tijd gebeurt en tegen het afgesproken tarief. Tja, wisten we dat al niet? Op ons waterbed val ik al jaren ambidexter en synchromodaal rustig in slaap.

Folkert Nicolai