De toenadering laat zich deels verklaren door de sterk verbeterde toegankelijkheid van Antwerpen, dankzij het uitdiepen van de Schelde en de soepeler toelatingseisen. De vrees dat de grootste schepen de Scheldestad niet meer zouden kunnen bereiken, is daarmee verdwenen, evenals verwijten in de richting van Nederland, als zou die de zaak rekken om Rotterdam te bevoordelen.

Toch is het voor de nieuwe superschepen geen sinecure om de Schelde op te varen, zeker niet als ze vol zitten. Ze moeten in het Nauw van Bath bijna letterlijk de hoek om worden getrokken en zijn gebonden aan harde tijdvensters. Nu lukt dat allemaal nog, maar met de komst van steeds meer very large container ships gaat dat wringen. Geen wonder dus dat MSC niet langer al zijn eieren in het Antwerpse mandje legt. Dat is goed nieuws voor Rotterdam, waar door de bouw van Maasvlakte 2 fikse overcapaciteit en een groot probleem voor ECT dreigde te ontstaan. Met MSC aan boord lijkt dat mee te vallen. En hoewel er ongetwijfeld Antwerpse wenkbrouwen gefronst zullen worden, is het uiteindelijk misschien ook wel goed nieuws voor de sinjorenstad. Niemand zit immers te wachten op een keiharde concurrentieslag.

Rob Mackor