Natuurlijk is de keuze voor de zondag, dag des Heren immers, niet zo verwonderlijk, de achtergrond van de indiener van het voorstel in aanmerking nemend. Van Dalen ziet de godshuizen op de zevende dag weer vollopen met chauffeurs. De weinige files op die dag zijn die op de wegen naar de kerkbank, de stranden, de Efteling en opa en oma.Oecumenisch is het idee-Van Dalen eveneens, want menige Poolse chauffeur moet nu de zondagse mis aan zich voorbij laten gaan, omdat hij voor zijn baas of opdrachtgever ook op die dag zijn volgens de vakbonden zwaar onderbetaalde rit moet uitvoeren.

Wil Van Dalen het helemaal goed doen, dan zou hij een eerste klein aanplakseltje aan zijn voorstel moeten toevoegen, namelijk een vrijdags rijverbod voor de islamitische chauffeur. En eentje op zaterdag voor diens joodse collega.

Maar het basisidee is prima. Geen wachtende vrachtauto’s meer aan de grenzen, omdat in het ene land kan worden doorgereden, terwijl in het volgende voorlopig een rijverbod van kracht is. Geen overuren op de planning, omdat een rit op al die zeer uiteenlopende rijverboden moet worden afgestemd.

Zal het plan-Van Dalen ooit worden uitgevoerd? Welnee. Europa houdt niet van een ordelijke tijdsindeling. De lidstaten hechten veel te veel aan hun eigen rijverbodenregimes. Neem Duitsland. Daar geldt het rijverbod op Nieuwjaar, Goede Vrijdag, Paasmaandag, de Dag der Arbeid, Hemelvaartsdag, Pinkstermaandag, de Dag der Duitse Eenheid en beide Kerstdagen. In een deel van de ‘Länder’ ook op Fronleichnam (dit jaar 23 juni), Reformationstag en Allerheiligen. Je denkt toch niet dat de Bondsrepubliek en haar deelstaten al die dagen inruilen voor een mager rijtje zondagen, waarop niet alleen in Duitsland, maar ook Oostenrijk, Zwitserland, deels in Frankrijk, Roemenië en een keur van andere lidstaten überhaupt niet mag worden getruckt. Sorry Peter, kansloos voorstel.

Folkert Nicolai