Daarna was het lange tijd stil tot oud-directielid van Rhenus Logistics in Nederland, Paul Parramore, eind vorig jaar kenbaar maakte de consultant te zijn die het boekingsplatform zou opzetten. Bevlogen hield de luchtvrachtmanager in ruste een pleidooi voor Aircargoshop. Het initiatief moest een revolutie teweegbrengen in de luchtvrachtmarkt en daarnaast snelheid, transparantie en prijsvoordelen voor de verlader brengen. De gevestigde orde aan expediteurs was gewaarschuwd. Over een aspect was Parramore minder open. Wie waren nu de geldschieters van deze revolutie?

Na wat speurwerk van deze krant blijkt nu Rhenus Alpina, het investeringsvehikel van de Duitse transportgigant Rhenus AG, de grote geldschieter achter deze revolutie te zijn. Daarmee kunnen vraagtekens worden gezet bij de neutraliteit van Aircargoshop. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom er lange tijd zo geheimzinnig is gedaan over het initiatief en Rhenus tegen beter weten in alle betrokkenheid nu ontkent. Dat is om met Prinses Máxima te spreken ‘een beetje dom’. Aircargoshop staat voor transparantie in de markt en een nieuwe aanpak. Dat betekent open communicatie. De geldschieters zouden dan ook trots moeten zijn dat ze hun Zwitserse francs aan dit unieke project spenderen en dit van de daken moeten schreeuwen. Rhenus laadt nu ongewild de verdenking op zich dat er iets mis is met Aircargoshop. Hier spinnen alleen de critici garen bij.