Het valt niet mee te begrijpen waarom de GDL het zware middel van landelijke stakingen voor onbepaalde tijd inzet om zijn doel te bereiken. De inzet is een cao voor alle grotere, bij Duitse spoorbedrijven werkende machinisten. Dat zijn er ongeveer 26.000 in het goederen- en het personenvervoer samen. Die cao zou dus moeten gelden voor èn Deutsche Bahn en DB Schenker Rail, èn voor een zestal grotere ‘Privatbahnen’. Die particuliere bedrijven zijn zowel actief in reizigers- als goederenvervoer. De laatste activiteit is momenteel de speerpunt bij de acties van de GDL.

Wat deze kleine bond – een ‘Zwerggewerkschaft’, een dwergbond, noemt dagblad Die Zeit hem – feitelijk eist, is dat eerst de salarissen bij Deutsche Bahn fors worden verhoogd en dat die loonschalen vervolgens ook gaan gelden bij de particuliere spoorbedrijven.

Dat laatste zou Deutsche Bahn in de kaart spelen. Want al is ‘Die Bahn’ nog veruit de grootste Duitse spoorvervoerder, ze verloor de afgelopen jaren als gevolg van de spoorliberalisatie wel marktaandeel, zowel bij reizigers- als bij goederenvervoer. Worden de particuliere bedrijven op het spoor ertoe gedwongen dezelfde arbeidsvoorwaarden toe te passen als DB, dan zou hun dit een deel van de nieuw verworven klandizie kunnen kosten.

Dit levert een idiote situatie op. Forenzen komen soms vele uren te laat op het werk, terwijl volgens Duitse jurisprudentie onduidelijk is of hiervoor de werkgever of de werknemer aansprakelijk is. Het goederenvervoer wordt naar het schijnt nog niet overmatig getroffen, maar dat kan veranderen als het conflict zich verhardt. En Deutsche Bahn/DB Schenker Rail kan de troefkaart ‘overmacht’ trekken, terwijl het concern in een zetel mag afwachten in hoeverre de particuliere spooraanbieders aan de vakbondseisen tegemoet zullen komen.

Wat het spoorgoederenvervoer door Duitsland van en naar de Benelux betreft: het is maar goed dat de dwergbond GDL zijn spieren niet al eerder, tijdens de Rijn-verstopping door het kapseizen van de zwavelzuurtanker Waldhof bij Sankt Goarshausen, heeft laten rollen. Ook hebben veel grootgebruikers van het spoor in en door Duitsland hun voorbereidingen op langdurige spoorstakingen getroffen. Dat is ‘normale’ logistiek: voorbereid zijn op bijna absurde situaties.