Allemaal waar. En allemaal evengoed onzin. Er is in de wereld geen reder die de vraag naar scheepvaart wereldwijd correct kan voorspellen. Alleen al hierom niet, omdat de juistheid van een voorspelling pas kan worden beoordeeld als de tijd is aangebroken dat die voorspelling zou moeten uitkomen. Wie een betrouwbare voorspelling over de vraag naar scheepvaart op prijs stelt, zou eens een uitstapje moeten maken naar de helaas nog niet alom bekende website www.drakepassage.com.

De Drakepassage-onderzoekers houden er rekening mee dat de wereldscheepvaart de komende twee decennia zou kunnen groeien met gemiddeld 4 procent per jaar. Het kan eens iets tegenvallen, het kan ook, zoals vorig jaar, boven dit cijfer uitkomen. Verder zijn er crises denkbaar zoals de laatste. Zo’n crisis dient zich om de zeven jaar aan. We noemen dit ‘The Seven Year Itch’, naar de gelijknamige film uit 1955 van Billy Wilder, met Marilyn Monroe in de hoofdrol.

Het is ook wel mogelijk, denken de onderzoekers, dat een volgende crisis over vier jaar plaatsvindt. Of anders, zegt Drakepassage, over negen jaar. Kortom, we weten het niet. Om maar van de eventuele sluiting van het Suez-kanaal, een terugval van de Chinese economie en de vleugelslag van een vlinder in Tokyo te zwijgen.

De historie leert ons meer dan de ons onbekende toekomst. Jan Tinbergen heeft, bijzonder lang geleden geef ik toe, een perfecte beschrijving op papier gezet van de varkenscyclus in de scheepsbouw. Tinbergen, winnaar Nobelprijs Economie, werd de eerste directeur van het Centraal Planbureau. Dat bureau pretendeert niet de toekomst te kunnen voorspellen, maar er wel een gooi naar te kunnen doen op grond van analyses van het verleden.

Folkert Nicolai