Toch lijken rederijen zich te mogen gaan bewapenen. Zowel de Nederlandse als de Duitse overheid overweegt nu serieus daar toestemming voor te geven. Schepen die op de immense Indische Oceaan varen – met misschien wel piraten, maar geen marine in de buurt – moeten het recht krijgen zichzelf te beschermen, vindt regeringsadviseur Joris Voorhoeve (pag. 17) Klinkt billijk. Maar reders worden voor een duivels dilemma geplaatst. Doe je er inderdaad goed aan om een paar Rambo’s aan boord te nemen, of misschien juist niet?

Normaliter zou het niet nodig mogen zijn dat ondernemers zo’n moeilijke (en prijzige) afweging moeten maken. Volgens Voorhoeve is het voor autoriteiten onmogelijk om schepen overal op volle zee te beschermen, maar het is zeer de vraag of overheden reeds al het mogelijke hebben gedaan. Zo is de coördinatie van de internationale operaties (NAVO, EU Navfor) voor verbetering vatbaar, stelde Beluga Shipping deze week na de mislukte reddingsactie van één van haar schepen. Volgens de reder heeft de internationale gemeenschap gefaald in de strijd tegen de piraterij. Zou het echt niet helpen om nog meer marineschepen met helikopters naar de piraten-hotspots te sturen? Een VN-rapport stelt toch van wel: marineacties hebben in de Golf van Aden vorig jaar tot een halvering van de piraterij geleid en zouden – weliswaar vooral dichtbij de kust – kunnen worden uitgebreid.
Vrachtschepen bewapenen, het kan een allerlaatste redmiddel zijn. Maar eerst mag van overheden meer actie worden verwacht. De mogelijkheden om de piraten meer achter de broek te zitten, lijken nog niet uitgeput.