Dat het met die oude techniek lastig schoon varen is, moge duidelijk zijn. Maar daar valt best wat aan te doen. Zet je er gewoon een groene motor in of je laat de oude aanpassen. Retrofitten heet dat in jargon. Die investering verdien je wel weer terug omdat verladers best iets over hebben voor duurzaam transport. Maatschappelijk verantwoord ondernemen heet dat.

Tot zover geen vuiltje aan de lucht toch? Ware het niet dat de crisis de binnenvaart nog volledig in haar greep heeft, waardoor de reserves opraken en de vrachtprijzen die verladers willen betalen, nog steeds op een ‘all time low’ zitten. Lastig investeren zo. Daarbij komt dat verladers sowieso een broertje dood hebben aan meer betalen voor iets extra’s. Vraag dat maar eens aan de eigenaren van Mts. Anda. Sinds maart 2010 is dit schoonste schip in Europa in de vaart, maar geen opdrachtgever blijkt bereid een beetje extra voor een groen schip te betalen.

Het retrofitten van motoren is belachelijk duur. De reden hiervan is simpel. De markt is gewoon te klein om motorenfabrikanten tot innovatie te verleiden en grootschalige productie te rechtvaardigen. Het aanpassen van motoren in schepen blijft dus maatwerk en daarvoor betaal je de hoofdprijs. Toch moet er snel iets gebeuren want binnen niet al te lange tijd zullen zeehavens en binnenhavens strengere regels gaan hanteren voor scheepsmotoren en mogen schepen met vuile motoren op termijn gewoon de havens niet meer in.

Toch denk ik dat, als we echt willen, er binnen een jaar een retrofit techniek is ontwikkeld die generiek is, snel ingebouwd kan worden, een hoog rendement levert en weinig kost. Wat we daarvoor nodig hebben is talent, doorzettingsvermogen, een overheid die een duit in het zakje doet en gewoon lef. Lef om het eens een keertje anders te doen.

Ik daag hierbij het talent en de overheid uit gewoon het schuurtje in te gaan om zelf te sleutelen totdat het werkt. Letterlijk. Net zoals we vroeger met onze brommers deden. Komen we dan uiteindelijk trots onze schuur uit met een nieuwe vinding, wedden dat er dan een fabriek is die het wil gaan produceren? Een stimulerende plek met geweldige faciliteiten is er al: de RDM Campus in Rotterdam. Dus kom op binnenvaart, maakindustrie, overheid en wetenschap. Stap over uw eigen schaduwen heen en stuur uw toptalent de Binnenvaart Innovatieschuur in. Ik zet de koffie alvast klaar.