Vanaf 1 juni hebben veel lijnvaartmaatschappijen hun vrachttarieven verhoogd met een zogeheten BAF (Bunker Adjustment Factor). Volgens de maatschappijen, zoals CMA CGM, Maersk Line, MSC, Cosco en anderen, is deze toeslag noodzakelijk vanwege de stijgende olieprijs.

Vanaf het moment dat de eerste lijnvaartmaatschappijen de toeslag aankondigden, uitten meerdere klanten felle kritiek op de plotselinge tariefverhoging. Onder die klanten bevinden zich enkele van ’s werelds grootste verladers, zoals Electrolux en Cargill, die beide grote moeite hebben met de gang van zaken. En nu pakt de ECS de kritiek verder op met een brief rechtstreeks gericht aan Margrethe Vestager, die als Eurocommissaris voor Mededinging plaatsheeft in de Europese Commissie.

Verladers belangen

De ESC, opgericht in 1963 en sinds 1992 gevestigd in Brussel, vertegenwoordigt de belangen van verladers op het gebied van import, export en intra-continentaal vervoer. De ESC streeft naar een efficiënt en duurzaam systeem van vrachttransport en eerlijke competitie binnen en tussen de transportmodaliteiten.