De vrachtwagen heeft een actieradius van 100 kilometer, zo vertelde topman Willem van der Leegte van VDL. Zijn bedrijf heeft de accu, de motor en het motormanagementsysteem ontwikkeld. Door de beperkte actieradius is de truck alleen voor stadsdistributie geschikt en niet voor internationaal vervoer. ‘Er is geen one size fits all. Voor vervoer in de stad en de regio heb je een hybride truck nodig en voor verre afstanden blijft de diesel voorlopig de standaard.’

De accu opladen kan op twee manieren. Snelladen duurt 30 minuten, regulier laden 1,5 uur. ‘In beide gevallen kun je er weer 100 kilometer mee rijden, maar bij continu snelladen gaat de accu minder lang mee. Een half uur is echter wel ideaal voor lunchpauzes of laad-en losactiviteiten.’

Het voertuig is gestoeld op de middelzware DAF CF. De motor heeft een vermogen van 210 kW (286 pk), die gevoed wordt door een lithium-ion accupakket met een huidige totale capaciteit van 170 kWh. Het chassis en de cabines wordt door DAF geleverd. Preston Feight, president-directeur van DAF Trucks, vertelt dat de trucks de komende maanden getest worden. Welke bedrijven aan de test meedoen wil hij niet zeggen. Ook is nog niet bekend wat de prijs wordt.

Om de accu’s op te laden zijn speciale laadstations nodig. Als het aan Feight ligt, komt er een structuur, vergelijkbaar met die van tankstations. ‘DAF was één van de eerste truckfabrikanten die in Europa een hybride-elektrische distributietruck introduceerde en heeft de ontwikkeling van hybride en elektrische aandrijflijnen verder doorgezet. Steeds meer steden spreken het voornemen uit om alleen emissieloze en vrijwel geheel geluidloze voertuigen toe te laten.’

Minister Cora van den Nieuwenhuizen onthulde samen met Van der Leegte en Feight de truck door met een druk op de knop een doek te laten vallen. ‘Made in Holland’, zegt ze trots.

De komst van de elektrische truck is volgens haar hard nodig. ‘De transportsector is verantwoordelijk voor dertig procent van de carbonemissies. Het is belangrijk dat het wegvervoer, luchtvracht en scheepvaart schoner worden. Ik pleit voor nul vertragingen foor files, nul verkeersslachtoffers en nul emissie.’

Het aantal files wil ze terugdringen door verbreding van de A2, A27 en A58, vertelt ze. ‘Verder moeten we kijken of mensen vaker buikten de spits kunnen rijden en moeten we de spitsstroken langer openhouden.’

Ook Mercedes-Benz werkt aan de productie van elektrische trucks voor stadsdistributie. Woensdag werd bekend dat vijf Nederlandse bedrijven de 7,5 ton zware truck gaan testen. Het gaat om de Technische Unie, Albert Heijn, Cornelissen Groep, Bidfood en PostNL.

Lees ook: Nederlandse proefkonijnen ontvangen eerste e-trucks Mercedes