De terminals achter de sluizen zijn daardoor onbereikbaar voor de zeescheepvaart. De terminals die direct aan de Schelde liggen en die aan het sluisloze Deurganckdok kunnen wel blijven draaien. Rond het middaguur lagen er al tientallen schepen te wachten op de ankerplaatsen ten noorden en zuiden van de monding van de Westerschelde. Achter de sluizen ligt een onbekend aantal vertrekkers te wachten op het moment dat de sluisbediening wordt hervat.

De staking maakt onderdeel uit van een landelijke actie van drie vakbonden (ACV, ABVV en ACLVB) tegen de plannen van de regering-Michel om de pensioenen te versoberen. De Belgische vakbonden lopen daar al meer dan een jaar tegen te hoop en hadden de landelijke actiedag eind maart al aangekondigd. Ze organiseren vandaag in Antwerpen een manifestatie, die tot drie uur duurt.

In de Gazet van Antwerpen van vandaag noemt directeur Stephan Vanfraechem van de Antwerpse werkgeversvereniging de staking van de sluiswachter ‘bedroevend’. Volgens hem is de impact ‘enorm’. ‘Naast de directe economische schade is er ook weer imagoschade, en dit voor een nationale actie die geen directe link heeft met de haven’.

Volgens Havenbedrijf Antwerpen kan de binnenvaart in de haven dankzij een aantal werkwilligen wel bediend worden. Maar ook op andere plekken in het Belgische vaarwegennet hebben sluiswachters het werk neergelegd. Dat zou onder meer het geval zijn op de de kanalen Gent-Oostende, Brugge-Zeebrugge, Bossuit-Kortrijk en het kanaal naar Charleroi.