Nu ook de ChristenUnie akkoord is met de wens van de reders, ontstaat in de Tweede Kamer een meerderheid voor een wetsvoorstel hieromtrent.

Vooral de Golf van Aden, gelegen tussen het Arabische Jemen aan de noordkant en de Afrikaanse landen Djibouti en Somalië aan de zuidkant, is berucht om piraten die schepen aanvallen en kapen. Kapiteins die in dit gebied een dreiging ervaren, nemen contact op met de Koninklijke Marine of andere defensieschepen van de anti-piraterijmissie van de Europese Unie, waarna een zogeheten Vessel Protection Detachment (VPD; beveiligingsteam van mariniers) wordt ingezet.

De reders vinden dit vanuit het oogpunt van flexibiliteit, snelle inzetbaarheid, beschikbare ruimte en kosten geen optie en schakelen liever private beveiligers in die geweld mogen gebruiken. De Nederlandse wet evenwel staat het niet toe dergelijke beveiligers aan boord van Nederlands gevlagde schepen toe te laten. Daar komt nu verandering in.

De Kamermeerderheid verbindt hieraan als voorwaarde dat beveiligers een bodycam dragen en er een 360-graden-camera met geluid op het schip is gemonteerd. Grijpen de beveiligers in, dan moeten de apparaten de opnames starten. Het Openbaar Ministerie kan dan achteraf de situatie beoordelen.

Regeringspartij D66 en de oppositie zijn tegen het plan om particuliere beveiligingsbedrijven onder strikte voorwaarden geweld te laten gebruiken. Zij zijn van mening dat de overheid het geweldsmonopolie moet hebben en dat het alleen de marine is toegestaan geweld te gebruiken op zee.