In deze editie van Brand Stories vertelt Port of Zwolle zijn verhaal over het online platform de Blauwe Golf dat als doel heeft de doorstroming van de haven te verbeteren. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

De scaleup 4shipping werkt samen met onderzoeksinstelling Panteia aan het informatieplatform de Blauwe Golf. Volgens projectmanager van 4shipping Jan Snoeij heeft het platform twee primaire doelen: de doorstroming verbeteren en de benuttingsgraad van schepen verhogen, met als gevolg dat de verduurzaming en aantrekkelijkheid van de binnenvaart verhoogd wordt. Nadat het programma in de Twentekanalen is uitgerold om de binnenvaart te stimuleren, volgt daarop nu Port of Zwolle.

Druktevoorspelling

Het online platform bestaat uit vijf onderdelen: faciliteiten, verkeersmanagement, marktplaats, milieu en monitoren. Met faciliteiten wordt bedoeld dat de schipper inzicht heeft in waar de ligplaatsen en terminals in de haven zijn. En er is informatie te vinden over sluizen, bruggen en dergelijke.

Verkeersmanagement is een routeplanner die advies geeft over hoe lang het duurt om van A naar B te komen. Ook worden wachttijden bij sluizen voorspeld. Tot zover lijkt de app op een soort Google Maps, aldus Snoeij. ‘Als gebruiker van Google Maps wil je de route weten naar een restaurant, parkeergarage, bezienswaardigheid of bedrijf. Druktevoorspelling en aankomsttijd zijn hierbij ook belangrijk. Ditzelfde geldt voor gebruikers van de Blauwe Golf, de schippers, met als verschil dat zij zich richten op faciliteiten en verkeersmanagement in de binnenvaart.’

Footprint

De Blauwe Golf is volgens Snoeij een uitgebreide variant van de online kaartendienst, omdat er drie extra opties worden aangeboden. Via de marktplaats worden vraag en aanbod beter op elkaar afgestemd en wordt meer samenwerken gestimuleerd. Hierdoor wordt het veel makkelijker voor verladers om transport via binnenvaart te regelen. Snoeij: ‘Het is de bedoeling om de binnenvaart aantrekkelijker te maken ten opzichte van wegtransport.’

In het onderdeel milieu wordt voor partijen inzichtelijk wat hun footprint is, hoeveel ze uitstoten, per transportmodaliteit. De Blauwe Golf biedt een multimodale vergelijking aan. Zo krijgt de verlader inzicht in het transport over water: hoe lang het duurt, wat het ongeveer kost en wat de footprint is. Dat wordt ook gedaan voor spoor en weg, zodat de verladers de beste keuze kunnen maken. Als laatste geeft het monitoren inzicht aan onder anderen beleidsmakers over hoe de haven gebruikt wordt. Wat zijn de bottlenecks? Welke ligplaatsen liggen altijd vol? Wat zijn de volumes die door de haven heen gaan? Wat is de economische toegevoegde waarde uiteindelijk?

Blauwe Golf
Online platform Blauwe Golf

Één klik

Het bijzondere aan de Blauwe Golf is volgens Snoeij dat alles bij elkaar komt op één plek. Voor het platform heeft 4shipping 25 tot 30 verschillende bronnen samengevoegd. Waar voorheen allerlei informatie apart opgezocht moest worden, verschijnt nu met één klik op de knop een totaaloverzicht. Dus het is niet meer nodig om via verschillende websites waterstanden op te zoeken. Ook brug- en sluisinformatie en info over autosteigers die normaal gesproken pas gevonden wordt door diverse websites te bezoeken, staat op de Blauwe Golf.

De app beschikt ook over functionaliteiten die nergens anders beschikbaar zijn, zoals de voorspelling hoe druk het bij de sluis is. De schipper kan zo van tevoren uitzoeken wat het ideale moment is om aan te komen. Bovendien ondersteunt 4shipping het hele proces van de marktplaats: van het afstemmen met partijen tot het maken van contracten.

Snoeij legt uit. ‘Een verlader deelt zijn transport dat hij wil verschepen op de marktplaats, waar hij direct kan onderhandelen. Hij kan gelijk zijn contracten opmaken in het programma, zodat hij dat allemaal niet zelf hoeft te doen.’ Er wordt nog meer automatisch afgehandeld: documentuitwisseling, het plannen en informatie uitwisselen met de terminals over welke containers geladen en gelost worden. Het platform neemt daarnaast nog meer werk uit handen. Het boekt automatisch bezoeken bij terminals op de Tweede Maasvlakte wanneer partijen aangeven containers te willen vervoeren.

Daarbij is zo’n multimodale vergelijking nergens anders te vinden. De verlader kan op deze manier een goede afweging maken of zijn transport beter geregeld kan worden via binnenvaart in plaats van wegvervoer bijvoorbeeld.

Eenvoudig

Port of Zwolle heeft er volgens Snoeij belang bij dat er heel veel volume door de haven wordt afgehandeld en dat zoveel mogelijk transport van weg naar water verschuift. ‘Met de Blauwe Golf leveren we hier een bijdrage aan.’ Jeroen van den Ende, managing director Port of Zwolle, vindt het belangrijk dat klanten zo eenvoudig mogelijk hun werk kunnen uitvoeren en het informatieplatform helpt hierbij. ‘Het is een stukje service dat we onze klanten bieden.’ Volgens Snoeij is het doel dat op korte termijn, zeker nog dit jaar, het volledige programma definitief is uitgerold en dat het platform door zoveel mogelijk partijen gebruikt gaat worden.

Dit verhaal is aan u verteld door Port of Zwolle

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.