Hoe maak je logistiek klimaatneutraal?

Brand Stories

De logistieke keten vergroenen en meer duurzaam maken, dat is het grootste speerpunt voor bol.com en specifiek Wouter Barkman, Director Warehouse XL. De stip op de horizon is om in 2025 klimaatneutraal te zijn met bol.com. Logistiek speelt hierin een relevante rol.

In deze nieuwe editie van Brand Stories vertelt bol.com over de strategie naar duurzaamheid binnen de logistieke keten. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatie verhalen. In Brand Stories worden deze rechtstreeks door hen aan u verteld.

Wouter Barkman is Director Warehouse XL en in zijn rol verantwoordelijk voor het distributiecentrum in Nieuwegein waar alle grote goederen worden verzonden, van airfryers tot koelvries-combinaties. ‘Dit warehouse is speciaal geopend om de aanvoer en bezorging van dit soort grote producten goed af te kunnen handelen. We hebben het pand op de groei uitgezocht, maar het gaat zo hard, dat we alweer willen uitbreiden.’

Duurzaamheid binnen logistiek

Die uitbreidingen doen Wouter en zijn team niet gedachteloos. ‘Een paar jaar geleden zijn we met een groep enthousiaste collega’s aan de slag gegaan met het duurzaamheidsbeleid van bol.com. We hebben een kernteam samengesteld en er is tijd vrijgemaakt om duurzaamheid bij bol.com in de breedte vorm te geven. Ons doel is duidelijk: volledig CO2-neutraal opereren in 2025!’

Wouter tekent uit hoe het duurzaamheidsbeleid van bol.com is verdeeld in drie pijlers:

  1. Logistiek en omgeving
    ‘Om onze ecologische voetafdruk te verkleinen kunnen we bij bol.com het meeste resultaat boeken met duurzame maatregelen op het gebied van energiegebruik, bezorging, verpakkingen en retouren.’
  2. Winkel en assortiment
    ‘Het is belangrijk dat klanten goed geïnformeerd keuzes kunnen maken binnen ons brede assortiment. Ten aanzien van de herkomst, het productieproces en de milieu-impact van artikelen.’
  3. Mens en maatschappij
    ‘We zorgen ervoor dat onze collega’s een goede werkomgeving hebben, waardoor ze zowel fysiek als mentaal goed in hun vel zitten. En we dragen met diverse activiteiten bij aan een duurzame maatschappij.’

Verankerd in de strategie

Wouter vervolgt: ‘Binnen mijn domein, logistiek en omgeving, hebben we een analyse gedaan van alle processen. Daar kwam onder andere uit dat we binnen de logistieke keten best een footprint achterlaten. Hier kun je denken aan het gebruik van energie van de machines, onze verpakkingen en het vervoer. Daar moesten we dus aan gaan werken. Dat doen we nu op allerlei vlakken binnen de logistieke keten. Het distributiecentrum in Waalwijk draait volledig op lokale wind- en zonne-energie, we vangen het regenwater op om de toiletten mee door te spoelen. Rondom het gebouw hebben we allerlei nestkasten voor vogels, vleermuizen en insecten, zodat we een natuurlijke leefomgeving behouden.’

‘Binnen houden we ons eveneens aan het hoogste BREEAM Excellent duurzaamheidsniveau. We zorgen voor een optimale warmteregulering in het pand, er is voldoende natuurlijk daglicht en een continue toevoer van frisse lucht.’

Wouter vertelt vol passie en enthousiasme over de duurzame initiatieven binnen Logistiek bij bol.com. ‘Wij geloven dat je de duurzame doelen moet verankeren in de strategie van je hele bedrijf. We focussen op de mogelijkheden die dat brengt. Door er bijvoorbeeld voor te kiezen om een aanzienlijk deel van ons assortiment niet meer te verpakken in de kenmerkende bol.com dozen, maar een verzendlabel op de originele doos te doen. We maken het efficiënter voor de operator, die kan minder handelingen doen. Het betekent dat we minder karton hoeven in te kopen. Dus naast de duurzame kant van zo’n besluit, zit er ook een financieel voordeel aan.’

Moestuin en maatschappij

‘Bol.com organiseert elk jaar de Impactdag. Elke bol.com’er krijgt dan de mogelijkheid om iets terug te doen voor de samenleving. We zijn van oudsher een boekenwinkel, je kunt dus bijvoorbeeld voorlezen op scholen in achterstandswijken. Maar we transformeren steeds meer in een techbedrijf, daarom kun je ook kinderen leren hoe je een computerprogramma maakt. Of je helpt in de moestuin van een school.’

‘Onze duurzaamheidsinitiatieven komen uit de organisatie. Het is niet iets wat de directie ons heeft opgelegd. Dat vind ik zo goed passen bij de cultuur van bol.com. Je kunt als collega echt het verschil maken. Alles wat we op gebied van MVO doen komt vanuit een relatief klein team. Wij geloven in autonome teams, verantwoordelijkheden liggen laag in de organisatie. We denken niet alles uit tot de laatste millimeter. We experimenteren en we leren snel van de resultaten. Je hoeft hier niet voor alles een businesscase te schrijven. We zorgen er wel voor dat de initiatieven meetbaar zijn, zodat we samen kunnen zien waar we naartoe werken. Als jij een goed idee hebt om onze duurzaamheidsdoelen te halen, dan krijg je van alle kanten hulp en gaan we er voor!’

Duurzame strategie

Voor Wouter is werken aan een duurzaam bedrijf meer dan een baan. Met zijn gezin draagt hij zeker zijn steentje bij. ‘We rijden een elektrische auto, we eten regelmatig vegetarisch en de kinderen zijn bij een rondje fietsen bewust bezig met wat zwerfafval voor effect heeft op het milieu.’

Wouter staat geregeld op het podium en vertelt hoe bol.com duurzaamheid strategisch inzet in het hele proces, maar vooral in de logistiek. Hiermee wil hij andere bedrijven inspireren om zelf duurzame stappen te zetten. ‘Weet je, het is een marathon. Je moet niet overal zoeken naar de effecten op de korte termijn. Bij Logistiek krijg je de verantwoordelijkheid om zélf die verandering te zijn. Al die kleine veranderingen die we met elkaar maken, bij bol.com én daar buiten, die zorgen ervoor dat duurzame bedrijven het uiteindelijk gaan winnen.’

Dit verhaal is aan u verteld door Bol.com.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Hoe maak je logistiek klimaatneutraal? | NT

Hoe maak je logistiek klimaatneutraal?

Brand Stories

De logistieke keten vergroenen en meer duurzaam maken, dat is het grootste speerpunt voor bol.com en specifiek Wouter Barkman, Director Warehouse XL. De stip op de horizon is om in 2025 klimaatneutraal te zijn met bol.com. Logistiek speelt hierin een relevante rol.

In deze nieuwe editie van Brand Stories vertelt bol.com over de strategie naar duurzaamheid binnen de logistieke keten. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatie verhalen. In Brand Stories worden deze rechtstreeks door hen aan u verteld.

Wouter Barkman is Director Warehouse XL en in zijn rol verantwoordelijk voor het distributiecentrum in Nieuwegein waar alle grote goederen worden verzonden, van airfryers tot koelvries-combinaties. ‘Dit warehouse is speciaal geopend om de aanvoer en bezorging van dit soort grote producten goed af te kunnen handelen. We hebben het pand op de groei uitgezocht, maar het gaat zo hard, dat we alweer willen uitbreiden.’

Duurzaamheid binnen logistiek

Die uitbreidingen doen Wouter en zijn team niet gedachteloos. ‘Een paar jaar geleden zijn we met een groep enthousiaste collega’s aan de slag gegaan met het duurzaamheidsbeleid van bol.com. We hebben een kernteam samengesteld en er is tijd vrijgemaakt om duurzaamheid bij bol.com in de breedte vorm te geven. Ons doel is duidelijk: volledig CO2-neutraal opereren in 2025!’

Wouter tekent uit hoe het duurzaamheidsbeleid van bol.com is verdeeld in drie pijlers:

  1. Logistiek en omgeving
    ‘Om onze ecologische voetafdruk te verkleinen kunnen we bij bol.com het meeste resultaat boeken met duurzame maatregelen op het gebied van energiegebruik, bezorging, verpakkingen en retouren.’
  2. Winkel en assortiment
    ‘Het is belangrijk dat klanten goed geïnformeerd keuzes kunnen maken binnen ons brede assortiment. Ten aanzien van de herkomst, het productieproces en de milieu-impact van artikelen.’
  3. Mens en maatschappij
    ‘We zorgen ervoor dat onze collega’s een goede werkomgeving hebben, waardoor ze zowel fysiek als mentaal goed in hun vel zitten. En we dragen met diverse activiteiten bij aan een duurzame maatschappij.’

Verankerd in de strategie

Wouter vervolgt: ‘Binnen mijn domein, logistiek en omgeving, hebben we een analyse gedaan van alle processen. Daar kwam onder andere uit dat we binnen de logistieke keten best een footprint achterlaten. Hier kun je denken aan het gebruik van energie van de machines, onze verpakkingen en het vervoer. Daar moesten we dus aan gaan werken. Dat doen we nu op allerlei vlakken binnen de logistieke keten. Het distributiecentrum in Waalwijk draait volledig op lokale wind- en zonne-energie, we vangen het regenwater op om de toiletten mee door te spoelen. Rondom het gebouw hebben we allerlei nestkasten voor vogels, vleermuizen en insecten, zodat we een natuurlijke leefomgeving behouden.’

‘Binnen houden we ons eveneens aan het hoogste BREEAM Excellent duurzaamheidsniveau. We zorgen voor een optimale warmteregulering in het pand, er is voldoende natuurlijk daglicht en een continue toevoer van frisse lucht.’

Wouter vertelt vol passie en enthousiasme over de duurzame initiatieven binnen Logistiek bij bol.com. ‘Wij geloven dat je de duurzame doelen moet verankeren in de strategie van je hele bedrijf. We focussen op de mogelijkheden die dat brengt. Door er bijvoorbeeld voor te kiezen om een aanzienlijk deel van ons assortiment niet meer te verpakken in de kenmerkende bol.com dozen, maar een verzendlabel op de originele doos te doen. We maken het efficiënter voor de operator, die kan minder handelingen doen. Het betekent dat we minder karton hoeven in te kopen. Dus naast de duurzame kant van zo’n besluit, zit er ook een financieel voordeel aan.’

Moestuin en maatschappij

‘Bol.com organiseert elk jaar de Impactdag. Elke bol.com’er krijgt dan de mogelijkheid om iets terug te doen voor de samenleving. We zijn van oudsher een boekenwinkel, je kunt dus bijvoorbeeld voorlezen op scholen in achterstandswijken. Maar we transformeren steeds meer in een techbedrijf, daarom kun je ook kinderen leren hoe je een computerprogramma maakt. Of je helpt in de moestuin van een school.’

‘Onze duurzaamheidsinitiatieven komen uit de organisatie. Het is niet iets wat de directie ons heeft opgelegd. Dat vind ik zo goed passen bij de cultuur van bol.com. Je kunt als collega echt het verschil maken. Alles wat we op gebied van MVO doen komt vanuit een relatief klein team. Wij geloven in autonome teams, verantwoordelijkheden liggen laag in de organisatie. We denken niet alles uit tot de laatste millimeter. We experimenteren en we leren snel van de resultaten. Je hoeft hier niet voor alles een businesscase te schrijven. We zorgen er wel voor dat de initiatieven meetbaar zijn, zodat we samen kunnen zien waar we naartoe werken. Als jij een goed idee hebt om onze duurzaamheidsdoelen te halen, dan krijg je van alle kanten hulp en gaan we er voor!’

Duurzame strategie

Voor Wouter is werken aan een duurzaam bedrijf meer dan een baan. Met zijn gezin draagt hij zeker zijn steentje bij. ‘We rijden een elektrische auto, we eten regelmatig vegetarisch en de kinderen zijn bij een rondje fietsen bewust bezig met wat zwerfafval voor effect heeft op het milieu.’

Wouter staat geregeld op het podium en vertelt hoe bol.com duurzaamheid strategisch inzet in het hele proces, maar vooral in de logistiek. Hiermee wil hij andere bedrijven inspireren om zelf duurzame stappen te zetten. ‘Weet je, het is een marathon. Je moet niet overal zoeken naar de effecten op de korte termijn. Bij Logistiek krijg je de verantwoordelijkheid om zélf die verandering te zijn. Al die kleine veranderingen die we met elkaar maken, bij bol.com én daar buiten, die zorgen ervoor dat duurzame bedrijven het uiteindelijk gaan winnen.’

Dit verhaal is aan u verteld door Bol.com.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.