In deze nieuwe editie van Brand Stories vertelt directeur Pieter van Wel, directeur van DKV Euro Service Benelux over ontwikkelingen binnen DKV. Het bedrijf breidt zijn activiteiten continu uit en biedt klanten zo meer gemak én besparingsmogelijkheden. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatie verhalen. In Brand Stories worden deze rechtstreeks door hen aan u verteld.

We hanteren het principe ‘you drive, we care’, zegt Pieter van Wel, directeur van DKV Euro Service Benelux. ‘Het grote voordeel voor klanten is het gemak en de uitgebreidheid van onze diensten. Alles is belegd bij één partij en de afrekening vindt plaats via één factuur.’

DKV is onderdeel van de DKV Mobility Services Group, een concern met een omzet van 9,9 miljard euro aan transacties en ruim 1.200 medewerkers door heel Europa. Het bedrijf bedient niet alleen de grote transportbedrijven, maar mag ook veel kleine vervoerders tot zijn klanten rekenen.

Netwerk

DKV breidt het netwerk van landen waar betaald kan worden met de DKV BOX EUROPE (één box voor meerdere landen en tunnels) continu uit. Zo kon sinds het najaar in Italië betaald worden een eigen tolbox van DKV, die specifiek gericht is op de Italiaanse markt. In januari is het bedrijf gestart met een pilotproject om in Italië ook tolafdracht via de DKV BOX EUROPE mogelijk te maken.

Van Wel: ‘Italië is een van de grootste tol-landen in Europa. DKV is nu de eerste aanbieder buiten Italië die toldiensten aanbiedt met zijn eigen box-oplossingen. Binnenkort kunnen DKV-klanten in Italië met de DKV BOX EUROPE betalen zoals ze dat gewend zijn in andere landen. Dit betekent minder wachttijden en één factuur waarop alles per land staat uitgesplitst.’

Tolbetaling met de DKV BOX EUROPE kon al in Duitsland, België, Frankrijk, Oostenrijk, Spanje, Portugal en Bulgarije en een aantal tunnels. DKV verwacht dit jaar ook Hongarije en Zwitserland aan te sluiten, waarmee het aantal tolsystemen van de DKV BOX EUROPE op dertien komt. Dat is het grootste aantal in Europa.

Telematica

Sinds de overname van Styletronic in 2020 is DKV ook telematicaprovider. ‘We hebben het product van Styletronic DKV-eigen gemaakt om te kunnen voorzien in de behoeften die er zijn bij onze klanten’, zegt Van Wel. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om track-and-trace, een indicatie van de aankomsttijd van een lading (ETA) en aanwijzingen om het meest kosteneffectief te tanken. ‘We hebben eerst uitvoerig getest in Duitsland en werken er inmiddels aan om deze dienst ook in andere landen beschikbaar te maken. In Nederland is dat aan het einde van het eerste kwartaal of het begin van het tweede. De uitrolfase is al begonnen.’

Telematica is een voorbeeld van de steeds verdergaande digitalisering van het wegvervoer. DKV verwacht verder eind dit jaar zijn diensten te kunnen koppelen aan een online vrachtplatform, om zo de kosten voor vervoerders nog meer omlaag te brengen. Van Wel: ‘Planners kunnen dan zien waar vracht beschikbaar is, zodat trucks niet halfvol terug hoeven te rijden.’

Liquiditeit

In het afgelopen coronajaar is ook liquiditeit een steeds belangrijkere factor geworden voor transporteurs, ziet Van Wel. Om aan die behoefte tegemoet te komen biedt DKV voorfinanciering aan van bijvoorbeeld terug te vorderen btw en accijnzen. Via het bedrijf kan btw worden teruggevraagd in alle Europese landen waardoor vervoerders niet lang op hun geld hoeven te wachten. Die bedrijven zijn voor het moment van terugbetaling niet meer afhankelijk van de procedures bij de belastingdiensten in het buitenland.

Hetzelfde geldt voor het terugvorderen van accijnzen, waarbij België en Frankrijk voor de meeste Nederlandse bedrijven de belangrijkste landen zijn. ‘Dergelijke kosten hebben een groot aandeel in de totale kosten van een bedrijf’, zegt Van Wel. ‘Dat gaat echt om forse bedragen. Het helpt dan als je als vervoerder niet hoeft te wachten op de terugbetaling.’

Sinds kort biedt DKV ook factoringdiensten aan, het overnemen en financieren van openstaande facturen. ‘Ook in het transport zie je dat betalingstermijnen steeds langer worden’, zegt Van Wel. ‘Zeker in segmenten die geraakt worden door de coronacrisis. Ook die ontwikkeling bedreigt de liquiditeitspositie van transportbedrijven.’

Verduurzaming

Ook tijdens de coronacrisis gaat verduurzaming van het wegvervoer door, constateert Van Wel. Toch raakt Covid volgens hem wel aan het tempo van de verduurzaming van het wagenpark. ‘Bedrijven kijken kritisch naar investeringen in bijvoorbeeld alternatieve brandstoffen als lng, cng en hvo. Voorheen besloten zij veel sneller om voertuigen te vervangen door duurzamere alternatieven. Nu gaat het meer om noodzakelijke vervangingen en pilotprojecten. Toch is het een urgent onderwerp, kijk bijvoorbeeld naar restricties in steden of de rijverboden in Oostenrijk, waardoor je met een dieseltruck ‘s nachts niet welkom bent en met een lng-voertuig wel.’

In de tussentijd werkt DKV aan verdichting van het netwerk door steeds meer tankpartners aan te sluiten. Ook heeft DKV inmiddels 130.000 laadpunten in heel Europa voor elektrisch verkeer en werkt het bedrijf aan de ontwikkeling van de markt voor waterstoftrucks binnen de alliantie Hydrogen Europe. Van Wel ziet inmiddels ondernemersvertrouwen weer wat toenemen. Bedrijven hebben weer meer belangstelling voor verduurzaming. ‘We kijken samen met die klanten naar de businesscase voor het ombouwen van voertuigen of de aanschaf van nieuwe trucks.’

Dit verhaal is aan u verteld door DKV Euro Service. Wil je meer weten? Neem dan contact op met DKV via 0252 360 394.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.