In deze editie van Brand Stories vertelt Easytrip zijn verhaal over toloplossingen voor het wegtransport in Europa. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Easytrip Transport Services is een van de grootste aanbieders van diensten voor het wegvervoer in Europa. Het bedrijf is gespecialiseerd in toloplossingen en boekingen voor ferry’s, treinen en tunnels, maar biedt daarnaast ook veel andere diensten aan. Zo ondersteunt het bedrijf ondernemers bij het terugvorderen van btw en accijnzen in 30 landen binnen en buiten de EU. Ook kan Easytrip de lokale vertegenwoordiging in landen als Frankrijk en Italië verzorgen. Ten slotte biedt het concern tankpassen aan.

‘Al onze diensten zijn erop gericht om bij te dragen aan een maximale kostenreductie bij onze klanten’, zegt Rebollo. Het bedrijf ziet zichzelf volgens hem niet alleen als tolspecialist, maar vooral als adviseur. ‘Easytrip is expert op het gebied van de kosten die transporteurs onderweg tegenkomen. De producten die we aanbieden zijn niet uniek, maar onze werkwijze is dat wel. Via een heldere kosten-batenanalyse kunnen we onze klanten adviseren over wat voor hen de beste oplossing is. We zijn daarover transparant en rekenen geen verborgen kosten.’

Naast de Nederlandse vestiging in Dordrecht heeft Easytrip nog eens 24 vestigingen door heel Europa. Het bedrijf, dat een jaaromzet heeft van ruim 500 miljoen euro, bedient 16.000 klanten en heeft meer dan 250.000 tolkastjes in omloop. Maikel Ouwens en Oliver Rebollo zijn de vertegenwoordigers in Nederland en België.

Het werkgebied van Easytrip beslaat meer dan 120.000 kilometer aan belangrijke Europese routes. Waar andere leveranciers vaak gebonden zijn aan één bepaalde EETS-aanbieder, biedt Easytrip de producten van alle Europese EETS-tolaanbieders aan. Dat uitgebreide netwerk biedt veel voordelen. Zo kunnen Easytrip-klanten met één tolkastje in heel Griekenland betalen. Ook heeft het bedrijf een samenwerking met een partner in Rusland. Rebollo: ‘Zo bieden we dekking in heel Europa. Van het noordelijkste puntje van Noorwegen tot de hak van Italië en van Rusland tot Ierland.’

Wensen

Een standaard aanpak is er daarbij niet, vervolgt hij. ‘De beste oplossing hangt af van de klant zelf: welke activiteiten heeft een bedrijf en in welke landen is het actief? Voor veel alles-in-een-kastjes moet je huurkosten betalen, terwijl voor andere oplossingen eenmalig een bedrag betaald moet worden. Verder kennen veel landen kortingschema’s voor tol die niet altijd even duidelijk zijn. Elk bedrijf heeft daarin weer andere wensen en ideeën. Sommige ondernemers willen hun zaken zo eenduidig mogelijk regelen, andere kiezen juist voor de goedkoopste oplossing. Dat is niet altijd hetzelfde. Wij horen graag van onze klanten welke wensen ze precies hebben, zodat we ze daarin kunnen adviseren. Het is maatwerk.’

De tolwereld kan ondoorzichtig zijn voor transportbedrijven. ‘Als je als ondernemer honderd auto’s hebt die kriskras door Europa rijden, dan kan het zomaar zijn dat je een tolfactuur van 160 pagina’s krijgt’, zegt Oliver. Meer inzicht in de kosten is dan belangrijk. Easytrip biedt zijn klanten daarom op een online portal een overzicht van alle facturen en orderprocessen. ‘Het transactieoverzicht op ons portal is altijd actueel. Zelfs al voordat de factuur verstuurd is, weet de klant zo hoe hij ervoor staat. Ook de claims voor btw en accijnzen zijn online te volgen. Zo weten klanten precies wat ze wanneer kunnen verwachten en kunnen ze daarop anticiperen.’

Telematica

Een voordeel van moderne tolkastjes is de mogelijkheid om ze te benutten voor telematica. Het kan daarbij gaan om ‘simpele’ track en trace, maar het is ook mogelijk om uitgebreide data op afstand uit te lezen. ‘Telematica helpt ondernemers om meer inzicht te krijgen in mogelijke kostenreducties’, zegt Oliver. ‘Vaak is al een flinke brandstofbesparing mogelijk door het rijgedrag aan te passen, maar dan moet je het wel weten als een chauffeur bijvoorbeeld vaak hard optrekt. Ook maken we inzichtelijk in hoeverre chauffeurs zich aan de tachograaf-regels houden. Overtredingen staan voor een potentieel boetebedrag. Door meer inzicht te creëren, kun je als ondernemer maatregelen nemen om die boetes te voorkomen en bij inspecties beter voor de dag te komen.’

Easytrip is altijd op zoek naar manieren om zijn dienstverlening uit te breiden, vertelt Oliver. Zo voegde het bedrijf onlangs Servië toe aan de lijst met landen waar btw terug kan worden gevraagd. Oliver wijst verder op een pilot die het bedrijf gestart is voor de terugvordering van btw in Turkije. ‘Volgens de regels moet het land dit mogelijk maken, maar ondernemers lopen er vaak tegen een muur van bureaucratie aan. De Turkse autoriteiten vragen een groot aantal goedkeuringen en volmachten, waardoor transporteurs vaak afhaken. We zijn nu een pilot gestart om met een beperkt aantal klanten de btw tot vijf jaar terug te claimen.’

Logo Easytrip

Dit verhaal is aan u verteld door Easytrip

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.