In deze editie van Brand Stories vertelt Port of Zwolle zijn verhaal over de samenwerkingen die tussen bedrijven ontstaan door de coronacrisis. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

MCS had in 2019 een groot aandeel in de totale overslag van Port of Zwolle en de overslag dit jaar is vergelijkbaar met die van vorig jaar, aldus Van der Ark. ‘De export is redelijk stabiel gebleven, ondanks de coronacrisis. Sommige klanten hadden wat minder werk, maar dit werd gecompenseerd door de klanten die wat meer werk hadden. De import daarentegen was substantieel minder dan vorig jaar. Dat had voornamelijk te maken met de lockdown van China, waardoor er geen goederen meer uit China naar Nederland konden worden getransporteerd. De terminal in Kampen is het hardst geraakt door corona, omdat deze terminal gericht is op import.’ Terwijl de crisis doorgaat, blijft Van der Ark ook doorgaan met ontwikkelen. ‘Aan het begin van de crisis hadden we even een investeringsstop ingelast, maar we zijn al vrij snel weer doorgegaan met de normale investeringen, zoals de vervanging van machines.’

Rode draad

‘Het is niet voor niets dat de haven door de Rijksoverheid gekwalificeerd is als een vitaal proces’, aldus Van der Ark. ‘De logistiek en het transport in de haven zijn de rode draad in onze economie. Natuurlijk werkt ons kantoorpersoneel veel thuis, maar het is belangrijk dat onze mensen die de operatie op locatie draaiende houden, ook aan het werk blijven. Het is te hopen dat ons bedrijf niet te maken krijgt met besmettingen, want dan wordt dat een stuk lastiger. Maar tot op heden valt het in het noorden van het land gelukkig mee. We zagen recent wel steeds meer besmettingen in onze omgeving, maar nog altijd aanzienlijk minder dan in het westen.’ Volgens Van der Ark is het van toegevoegde waarde dat Zwolle zo begaan is met de havens. ‘Port of Zwolle zet Zwolle als havengebied beter op de kaart, een ontwikkeling waar wij als bedrijven veel voordeel uit kunnen halen. Wanneer het havenbedrijf een grote verlader naar Zwolle haalt, bijvoorbeeld.’

Investeren

Samenwerkingen zijn in de regio Zwolle snel gesmeed. Zo is MCS samen met Wezenberg, TMA en Graansloot aandeelhouder van de IJssel Delta Terminal in Kampen. Rogier Verkley van transportbedrijf Wezenberg spreekt over de coronacrisis als een gekke en onwerkelijke tijd. Wezenberg is het meest bekend als transporteur, maar heeft ook een warehouse en doet daarnaast de in- en verkoop van nieuwe en gebruikte trailers, trucks en aanhangwagens.
De investeringen gingen bij landelijke collegavervoerders terug naar 0, aldus Verkley. ‘Voorgaande jaren waren we altijd goed voor 400 tot 500 opleggers per jaar. Die markt viel tijdens de eerste coronagolf volledig stil. Daar schrok ik van.’ Daarentegen zaten de transportactiviteiten, gericht op de retail en voornamelijk de AGF-sector, de eerste weken van de coronacrisis fors in de lift. ‘De schappen in de supermarkt raakten gewoon leeg. In die periode hebben we heel veel externe vervoerders ingehuurd, waaronder Bolk Transport. In de zomer begonnen bedrijven weer met investeren, waardoor er ook meer verkocht werd bij ons handelsbedrijf. Tegelijkertijd nam de enorme hectiek bij ons transportbedrijf wat af.’
Verkley: ‘De productiviteit is minder en de factuur blijft hetzelfde. Met andere woorden: het rendement staat onder druk. Onze totale omzet, ons transportbedrijf erbij gerekend, ligt onder de omzet van vorig jaar. We zitten niet zwaar in de problemen, maar het is wel alle hens aan dek.’

Wezenberg en Bolk
Vrachtauto van Bolk met een trailer erachter van Wezenberg

Grote uitdagingen

Volgens Verkley heeft de crisis ook mooie dingen opgeleverd, zoals die samenwerking met Bolk. ‘De automotive markt en de entertainmentindustrie hadden niets meer te rijden, wij konden zeker de eerste weken het volume niet aan. Partijen als Bolk konden ons toen helpen.’ Het leverde mooie anekdotes op, zegt hij. ‘Zo reden chauffeurs van Bolk met een koelcontainer rond, terwijl ze niet eens weten hoe zo’n koelmotor werkt. Normaal rijden zij met een dieplader waarop een vleugel van een windmolen van twintig meter ligt.’ Na een paar weken was de hulp niet meer nodig, maar de relatie blijft volgens Verkley warm. ‘In geval van nood kunnen we op elkaar rekenen.’
Over samenwerking gesproken: Verkley is al jaren actief voor POLO, het samenwerkingsverband tussen Port of Zwolle, Port of Twente en Port of Deventer. ‘Het is goed dat de provincie logistiek op de agenda zet. We staan voor grote uitdagingen: van Green Deal en Mobility Package tot stadsdistributie. POLO zorgt voor collectiviteit. We hebben er als vervoerders niets aan om regel A te hebben in Zwolle en regel B in Kampen. En POLO is een sterk netwerk, waarin Bolk ook een actieve rol speelt. Eén telefoontje naar Bolk en ik heb letterlijk een half uur later extra vrachtwagens.’

Logistiek is volgens Verkley het mooiste vak. ‘Ik maak soms weleens de fout om te zeggen dat logistiek het belangrijkste vak is. Natuurlijk zijn gezondheidszorg en onderwijs belangrijker. Maar als de vrachtwagens stoppen met rijden, is er geen brandstof voor de tankstations en zijn de schappen in de supermarkt leeg. Dan wordt de samenleving rechtstreeks geraakt.’

Dit verhaal is aan u verteld door Port of Zwolle

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.