In deze editie van Brand Stories vertelt Coyote Logistics zijn verhaal over wat transportbedrijven kunnen doen om hun compliancy op orde te krijgen. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

De Digital Summit gemist? De sessies zijn on-demand terug te kijken.

De gemiddelde Digital Summit-deelnemer bekeek drie sessies. We zouden natuurlijk graag zien dat iedereen alle 17 sessies bekijkt, maar soms is uw werk al druk genoeg. Om toch enkele inzichten te delen, selecteerden we vier hoogtepunten uit de populairste sessies.

1. Hoogseizoen? Voor verladers en transporteurs is het al zover

Het retailhoogseizoen, oftewel het vierde kwartaal van het jaar, staat voor de deur. Dit jaar wordt verwacht dat de enorme e-commerce-push, gedreven door COVID-19, van 2020 een uitzonderlijk jaar zal maken.

Echter, heel wat verladers en transporteurs draaien al sinds april in hoogseizoenmodus door de beperkingen van het thuiswerken en de anderhalvemeterregel.

‘De volumes buiten het hoogseizoen waren al ongekend. Ik denk dat transporteurs en retailverladers voldoende ervaring hebben kunnen opdoen buiten de traditionele piekmaanden, en hierdoor beter voorbereid het komende hoogseizoen in zullen gaan’.

– Shawn McCloud, VP van UPS Operations bij Coyote Logistics

Oefening baart kunst, en hoewel dit hoogseizoen vele uitdagingen zal kennen, zijn retailers en vervoerders volgens piekexperts in de sessie Preparing for Retail Peak Season with Technology, People & Capacity goed voorbereid.

2. Laat je niet verlammen door de omvang van je duurzaamheidsdoelstellingen: zet een eerste stap

Volgens onze recente onderzoeksstudie heeft 98 procent van de bedrijven ten minste één teamlid dat verantwoordelijk is voor de duurzaamheid van het bedrijf. Daarnaast besteedt 81 procent van de verladers nu meer aandacht aan duurzaamheid dan drie jaar geleden.

Maar om daadwerkelijk bij te dragen aan het klimaat, wordt van wereldwijde supply chains geëist dat ze ingrijpende verbeteringen doorvoeren en daar de komende decennia mee bezig blijven.

Hoewel zulke plannen overweldigend kunnen lijken, is het in principe een kwestie van gewoon beginnen. Dit zijn de inzichten van Coyote’s Head of Europe uit de sessie What Shippers Really Think about Supply Chain Sustainability.

‘Het grootste risico is om niet te beginnen omdat je het meteen het beste wilt doen. In plaats daarvan, kan je beter alvast een eerste stap zetten… Wat we ook kunnen vaststellen, is dat je wanneer je eenmaal begint en mensen volgen vaak een stortvloed aan innovatieve en nieuwe ideeën krijgt.’
– Jaap Bruining, SVP en Head of Europe bij Coyote Logistics

3. Zo bouw je een veerkrachtige supply chain: diversificatie, flexibiliteit en gegevens

COVID-19 heeft grote en kleine supply chains op de proef gesteld. Door buiten de gebaande paden te gaan voor extra flexibiliteit, kunnen verladers hun netwerk veerkrachtiger maken.

In de sessie Thinking Outside of the Box with Flexible Supply Chain Solutions presenteerden Coyote-experts van onze afdelingen Flex Solutions, Private Fleet en Transportation Management hun inzichten over hoe een veerkrachtig netwerk eruit ziet:

  • Diversificatie in het leveranciersbestand, zowel in modus als in type transporteur
  • Flexibiliteit in inkoop
  • Flexibiliteit in bedrijfsoperaties (laadtijden, droptrailers etc.)
  • Experimenteren met nieuwe ideeën in de RFP – bereid zijn om iets nieuws te proberen
  • De capaciteit van de eigen vloot gebruiken om omzet te genereren
  • Een datagedreven aanpak hanteren om verder te kijken dan de komende maanden en tot ver in het komende jaar te plannen

4. Investeren in de supply chain is een must – weet de CEO dat ook?

In de sessie Break the Chain: Why CPG Supply Chains Need to Transform into Supply Networks gaven thought leaders op het vlak van de supply chain een voorproefje van een aankomend onderzoek en bespraken ze het belang van het ontwikkelen van de supply chain-functies, zodat deze in de toekomst kan concurreren.

Om dit te kunnen realiseren, kan dit niet alleen de visie zijn van de Chief Supply Chain Officer. Elke afdeling binnen een bedrijf moet een duidelijk beeld hebben van wat de supply chain doet, hoe deze het bedrijf beïnvloedt en wat er nodig is om te evolueren om de verzendingen in het tijdperk van e-commerce bij te houden.


‘Als je de koers van een bedrijf, en hoe u als bedrijf werkt, gaat veranderen, moet u dat ook kunnen uitleggen. Het gaat om multifunctioneel samenwerken. Dit kan niet alleen binnen de supply chain-groep bewaard worden. Het moet ook aan de verkoopgroep kunnen worden uitgelegd. Daarnaast moet het kunnen worden uitgelegd aan de CEO. Het plaatje moet kloppen voor de CFO die deze grotere investeringen gaat financieren.’
– Tom Madrecki, VP voor Supply Chain bij Consumer Brands Association

Wilt u meer weten?

Vond u deze inzichten interessant? Bekijk dan alle sessies van de Coyote Logistics Digital Summit.

Dit verhaal is aan u verteld door Coyote Logistics.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.