In deze editie van Brand Stories vertelt Vallenduuk zijn verhaal over wat transportbedrijven kunnen doen om hun compliancy op orde te krijgen. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Vallenduuk Advocaten heeft inmiddels bijna 25 jaar ervaring in de transportwereld en kent de sector door en door. Uiteraard staat het kantoor vervoerders bij tijdens procedures, maar de echte meerwaarde is dat Vallenduuk meer kan. Volgens Kevin Vierhout en Michelle Vrolijk, twee van de vier partners binnen het kantoor, ligt de kracht van het bedrijf in advies aan ondernemers. Die adviezen kunnen gaan over voldoen aan de regels, maar bijvoorbeeld ook over arbeids- en fiscale zaken, contracten, ladingaansprakelijkheid en het inrichten van bedrijfsprocessen. Vierhout: ‘Ondernemers die die zaken op orde hebben, kunnen zich helemaal richten op hun business. En dat geeft rust.’

Vallenduuk begint daarvoor bij de poort van een bedrijf. Hoe is een organisatie opgebouwd? Wat kan een bedrijf doen om te voldoen aan alle wet- en regelgeving zonder dat dit ten koste gaat van de winstmarge? Volgens Vierhout begint het met bewustwording. ‘Investeren in compliancy loont. Wij zien dat veel bedrijven wel bereid zijn boetes aan te vechten, maar nauwelijks acteren om ze te voorkomen. Terwijl dat laatste op lange termijn het meeste loont.’

Compliancy is een steeds urgenter onderwerp, constateren de beide advocaten. Zo is het door de invoering van de slimme tachograaf voor de inspectie mogelijk om sneller en efficiënter overtredingen te constateren. Ook bij bedrijfscontroles speelt digitalisering een grote rol. Vierhout: ‘Vroeger kreeg je als vervoerder een briefje van de inspectie, of de inspecteur stond onaangekondigd op de stoep. Nu begint een controle met een verzoek vanuit de inspectie om data aan te leveren.’

Voor ondernemers leidt digitalisering tot een hogere inspectiedruk. Vierhout: ‘Inspecteurs kunnen bovendien steeds meer van transporteurs verlangen. Zo kunnen ze bij een wegcontrole van een chauffeur vragen dat hij contact opneemt met de werkgever om documenten op te vragen.’

Traject op maat

De invoering van de slimme tachograaf is onderdeel van het zogenoemde Mobiliteitspakket van de EU. Ook nieuwe regels op het gebied van rust- en rijtijden, cabotage en bedrijfsstructuur maken er deel van uit. Vrolijk: ‘Het mobiliteitspakket dwingt ondernemers om mee te veranderen. Wij ondersteunen onze klanten daarbij. Vallenduuk is voor transportondernemers een partner die meedenkt en adviseert over het beleid.’

Een manier waarop het bedrijf dat doet is met een audit, die kan worden afgestemd op de onderwerpen die voor een klant belangrijk zijn. ‘Het is een traject op maat, maar de fases zijn in elke audit hetzelfde’, vertelt Vrolijk. ‘De onderzoeksfase is de eerste daarvan.

We voeren op locatie een gesprek met de directie over hoe de bedrijfsstructuur en de organisatie in elkaar zitten, wat het beleid op een aantal cruciale punten is en hoe daarop wordt gecontroleerd. In de middag voeren we vervolgens gesprekken op de werkvloer, om te kijken hoe dat beleid daar zijn weerslag krijgt.’

De volgende fase is een analyse op basis van een groot aantal stukken: facturen, administratie, arbeidscontracten, personeelsgegevens. ‘Het resultaat is dan een adviesrapport met een nulmeting op 50 tot soms wel 100 punten’, zegt Vrolijk. ‘Belangrijk is dat hieruit concrete actiepunten komen voor het bedrijf. De klant gaat vervolgens aan de slag met de implementatie daarvan. Voor het laatste deel van de audit komen we terug om te kijken hoe de implementatie is verlopen en wat er nog moet gebeuren.’

Intensief

Het klinkt als een intensief proces, en dat is het volgens Vierhout ook. ‘Klanten kijken er vaak van op hoeveel tijd ze er zelf in moeten steken. Maar het is een investering die loont, daarvoor hebben we in onze praktijk inmiddels veel bewijzen gezien. Bedrijven die door de inspectie eerst hard werden aangepakt, konden na het doorlopen van het audittraject met een schone lei beginnen.’

Naast de audit biedt Vallenduuk ook een ‘light-versie’, een zogenoemde quickscan die geënt is op een bedrijfscontrole door de ILT. Vrolijk: ‘Het resultaat is een analyse die laat zien hoe een bedrijf scoort op gebieden waarop de inspectie ook controleert.’

Pro-activiteit staat bij Vallenduuk voorop, maar soms komt het toch tot een procedure of conflict. Ook bij handelsconflicten, ladingschades, arbeidsgeschillen of problemen met vakbonden zijn klanten bij Vallenduuk in goede handen, stellen de advocaten.

Vallenduuk heeft naast het Nederlandse kantoor een vestiging in Polen en een netwerk in heel Europa. Het bureau werkt voor alle soorten transportondernemingen, van eigen rijder tot grote vervoerder.

Vallenduuk met twee nieuwe partners op weg naar 25-jarig bestaan

Per 1 oktober 2020 zijn mr. Michelle Vrolijk en mr. Christian Hofman toegetreden als partner bij Vallenduuk Advocaten. Met deze benoemingen bestaat het managementteam van Vallenduuk Advocaten nu uit Patrick Bobeck, Kevin Vierhout, Michelle Vrolijk en Christian Hofman.

Algemeen directeur Patrick Bobeck: ‘Met deze benoeming is niet alleen het fundament van ons kantoor, dat in 2021 haar 25-jarige bestaan viert, verstevigd, we versterken ook onze blijvende ambitie om onze klanten juridisch bij te staan op het allerhoogste niveau.’

Dit verhaal is aan u verteld door Vallenduuk Advocaten.

vallenduuklogo

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.