In deze editie van Brand Stories vertelt New Silkway Logistics zijn verhaal over het ontwikkelen van logistiek vastgoed. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

In een tijd waarin veel transportbedrijven door alle coronamaatregelen moeite hebben om hun hoofd boven water te houden, durft New Silk Way Logistics juist volop te investeren in de toekomst. Het bedrijf groeit tegen de klippen op.  Van één container in 2016 naar een eigen vloot van zo’n tweehonderd geconditioneerde, gemodificeerde 45ft containers anno 2020. Dat is ongeveer de helft van het totale volume, naast droge lading 40ft en 20ft containers. ‘De coronacrisis heeft de luchtvracht nagenoeg stilgelegd.  Alternatief voor luchtvracht is vervoer per spoor. Bedrijven komen erachter dat dit veel geld- en milieuwinst oplevert’, legt Oscar Vermeij, managing director van New Silk Way Logistics, uit.

Temperatuurbeheersing

New Silk Way Logistics vervoert vrijwel alle soorten ladingen, maar is met name gespecialiseerd in temperatuur gecontroleerd transport. ‘Er zijn bijna geen bedrijven die dit aan durven. De extreme omstandigheden (-40, +40 graden Celsius) langs de Nieuwe Zijderoute vragen om temperatuur gecontroleerde containers die zich aan ieder weertype kunnen aanpassen. Het succes valt of staat daarom ook met het juiste materieel, een nieuw type unit wordt nu getest in Wageningen. Inmiddels hebben we eigen containers die er dankzij de uitrusting voor zorgen dat de kwaliteit van de lading gewaarborgd blijft’, zegt Hanno Reeser, strategic development director bij H.Essers.

Eigen trein

New Silk Way Logistics hecht er veel waarde aan om de transporten zelf onder controle te hebben en hiermee het service level optimaal te houden. Daarom heeft het bedrijf haar materieel zo veel mogelijk in eigen beheer. Zo kan New Silk Way Logistics met haar 24/7 controltower via tweewegcommunicatie communiceren, ook via de app kunnen ze de units aansturen. ‘Het loont om hierin te investeren, zeker met betrekking tot deze sensitieve manier van transporteren. Er komt nogal wat bij kijken, zegt Vermeij.

‘Transport tussen Venlo/Genk en Shanghai zal de komende jaren alleen maar verder toenemen. China wil meer handel drijven met Europa. Dat is voor ons de toekomst. We willen niet afhankelijk zijn van derden, en alles met eigen equipement doen. Over een jaar tot anderhalf jaar hopen we de beschikking te hebben over een eigen temperatuur gecontroleerde bloktrein’, zegt Erik Loijen, CEO van KLG Europe.

Het bedrijf legt zich echt toe op de kwaliteit van het transport. Loijen: ‘Wij voelen ons ook echt verantwoordelijk voor de lading. Gaat er onderweg iets mis? Dan nemen wij die aansprakelijkheid.’ In de afgelopen vier jaar heeft het bedrijf een groot netwerk opgebouwd waardoor onderhoud onderweg geen probleem is.
‘Gaat er iets mis in Wit-Rusland? Dan hebben we ter plekke een monteur die de taal spreekt.’

Vertrouwen

Het samenwerkingsverband tussen KLG en H.Essers ontstond vier jaar geleden niet zomaar. Beide bedrijven zagen de vraag van transport van en naar China steeds verder toenemen en bundelden toen de krachten. ‘We kenden elkaar goed en dat geeft vertrouwen,’ zegt Reeser. ‘De belangrijkste basis om een dergelijk project te kunnen starten. We behouden ieder onze eigen identiteit, maar steken ook veel tijd en energie in dit samenwerkingsverband. We zien dit niet als een tijdelijk project, New Silk Way Logistics is echt iets voor de lange termijn. Het is ongelooflijk hoeveel China hierin investeert. Toen we de terminal in Kazachstan zagen waren we meteen onder de indruk. Deze markt blijft.’

En dat blijkt. Want waar KLG en H.Essers in het begin nog het risico liepen om klanten te verliezen door in dit avontuur te stappen, is er nu geen weg meer terug. ‘Het risico is omgedraaid.  Als we hier nu mee stoppen lopen we juist risico om klanten kwijt te raken. We hebben bij bestaande klanten de service enorm uitgebreid’, aldus Loijen.

Duurzaam

Met transport via het spoor is een nieuwe modaliteit ontstaan. Reeser: ‘We stoten niets uit. Om de temperatuur in de containers te beheersen maken we gebruik van een motor die loopt op diesel. We gebruiken echter alleen biodiesel. Daarmee is transport per spoor veel duurzamer dan iedere andere modaliteit.’

In eerste instantie was er vooral sprake van eenzijdig transport vanuit China. Containers gingen leeg weer terug. New Silk Way Logistics neemt steeds meer ladingen vanuit Europa mee naar Azië. De balans tussen import en export komt steeds dichter bij elkaar. ‘Denk aan het transport van chemie, farmaceutische
producten, melkpoeder of chocolade. Dat laatste, daar houden die Chinezen
wel van’, zegt Vermeij.

Vanwege het succes wordt het transport via de Nieuwe Zijderoute ook steeds breder. ‘We gaan niet meer alleen naar China, maar ook naar landen als Vietnam, Japan, Korea en Cambodja. Iedereen ziet dat transport per spoor de toekomst heeft’, besluiten de heren van New Silk Way Logistics.

Dit verhaal is aan u verteld door New Silkway Logistics

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.