In deze editie van Brand Stories vertelt LIOF haar verhaal over hoe de Limburgse infrastructurele ontsluiting duurzaam meegroeit met logistieke vraag in de regio. Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Bert Roona van LIOF, de regionale ontwikkelingsmaatschappij van de provincie Limburg, benadrukt nog eens het belang van deze nieuwe ontwikkelingen: “omdat we straks rechtstreeks zijn aangesloten op de Nieuwe Zijderoute ontstaan er direct nieuwe markten”. Met de bestaande terminals en de uitbreidingen voor de toekomst is Limburg goed uitgerust voor het opvangen van een duurzame groei. De nieuwe railterminal die nu gebouwd wordt in Venlo is straks met 600.000 teu de grootste binnenlandse railterminal van Nederland. Er komen acht sporen van één kilometer waarop alle grote treinen uit Europa, de havens en dus ook China afgehandeld kunnen worden. Het afwikkelen van de langste treinen die in Nederland zijn toegestaan, 740 meter, is daardoor geen probleem. De opening staat gepland kort na de zomer.

Verder wordt de barge terminal in Venray verdrievoudigd qua capaciteit. Die is na uitbreiding van de haven in Wanssum maar liefst 250.000 teu. De infrastructuur eromheen is al aangelegd, zoals een nieuwe weg voor de ontsluiting. ‘Je ziet daardoor eromheen ook veel logistiek ontstaan’, vertelt Roona. Ook de barge terminal in Venlo gaat uitbreiden. Daar gaat de capaciteit van 100.000 naar 200.000 teu. De terminal in Born kan ook nog eens 250.000 teu afhandelen.

Afhandelcapaciteit

Naast de aanwezigheid van terminals met voldoende afhandelcapaciteit, is de betrouwbaarheid van de verbinding ook van groot belang. Roona: ‘op verschillende manieren wordt daarom samengewerkt. Een mooi voorbeeld is de Limburg Express. Een initiatief van drie partners, die hun lading bundelen om met grotere hoeveelheden containers deepsea terminals in Rotterdam aan te lopen. Door het gebruik van fixed windows kunnen zij een betrouwbare vervoerscorridor tussen Rotterdam en Limburg bieden.  Een belangrijke voorwaarde voor verladers die zich in de regio vestigen. Een ander voorbeeld is de samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam. Gezamenlijk stimuleren we het gebruik van data en ICT om de efficiëntie in de keten te verbeteren.

Tegelijkertijd stimuleren deze ontwikkelingen een toekomstbestendige duurzame vorm van transport. ‘Verladers uit de regio Limburg kunnen uitstekend mee in de modal shift. De verbinding met Rotterdam was al heel goed, en zal alleen maar groeien. Met de trein of per barge kun je nu al diverse malen per dag je container in Limburg krijgen vanuit Rotterdam. De truck wordt dan met name nog gebruikt voor de last mile.’ En ook die last mile proberen we verder te verduurzamen door bijvoorbeeld elektrische trucks in te zetten.

Wereldspelers

Capaciteit, betrouwbaarheid, efficiëntie en transparantie; zijn belangrijke randvoorwaarden voor verladers die zich in de regio vestigen. In Limburg zitten al diverse wereldspelers – zoals het Amerikaanse Arrow Electronics en kledinggigant Michael Kors. Verder zijn de sectoren agri/food, chemie en de medische sector sterk vertegenwoordigd. Vele mensen weten dit niet, maar het grootste logistieke medische cluster van Europa ligt in Heerlen. Hier zijn bedrijven zoals Medtronic en Abbott gevestigd. Vooral voor deze medische logistiek is een betrouwbare bereikbaarheid erg belangrijk, weet Roona.

‘De luchtvrachthubs van UPS en FedEx zitten hier om de hoek, zodat ze in ieder geval kunnen garanderen dat operatiekits de volgende dag in het ziekenhuis zijn. Dat gaat soms om leven en dood. Die betrouwbaarheid van de infrastructuur is ook belangrijk voor de e-commerce.’

Genoeg ruimte

Er is nog ruimte voor nieuwe dc’s en warehouses, vertelt Roona. ‘Al is het de laatste jaren enorm hard gegaan. Daarom is het goed dat de basis-infrastructuur net zo hard is meegegroeid. Want je wilt de ladingstromen zo dicht mogelijk in de buurt van de terminals hebben. Maastricht heeft zich als tweede luchtvrachthaven van Nederland sterk ontwikkeld de laatste tijd. Toch is daar nu nog 26 hectare beschikbaar puur voor logistiek.’

De arbeidsmarkt in Limburg is nog best goed. ‘We liggen aan de grens, daardoor hebben we ook toegang tot de Duitse en Belgische arbeidsmarkt. Die mensen werken in Nederland, maar zitten nooit in de statistieken. De arbeidsmarkt wordt immers op nationaal niveau bekeken, maar dan missen ze bij ons de Duitsers en Belgen. Het is de laatste jaren wel moeilijker geworden mensen te vinden, toch is er nog voldoende potentieel. Je ziet bijvoorbeeld dat sommige bedrijven wat meer moeite moeten doen om goede mensen te krijgen en vast te houden door een goed werkgever te zijn, een gezonde ontwikkeling wat mij betreft.’

Ook de kennispoot van de regio groeit mee met ladingstromen, vertelt Roona. ‘De logistieke opleidingen groeien mee op alle niveaus, van mbo tot en met universitair. Daardoor hebben bedrijven toegang tot studenten die logistieke vraagstukken van bedrijven op willen lossen. Voor de logistieke studenten is het ook belangrijk dat ze uiteindelijk in de regio een goede baan kunnen vinden. Er zijn gelukkig volop interessante bedrijven in de regio die hen graag willen hebben. En zeker omdat we nu direct aangesloten zijn op China, verwacht ik dat dit nog een enorme boost krijgt.’

Dit verhaal is aan u verteld door LIOF, de regionale ontwikkelingsmaatschappij van de provincie Limburg.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.