Deze editie van Brand Stories vertelt EWS Group zijn verhaal over hoe hun manier van desinfectie ervoor kan zorgen dat de sector gewoon door kan draaien in de coronacrisis. Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Expertise

EWS Group heeft een bewezen manier van desinfectie ontwikkeld op basis van verneveling van waterstofperoxide zodat bacteriën gedood en virussen bestrijd kunnen worden. Deze actuele dienst is voorgekomen door expertise uit bestaande divisies. EWS is een bekende speler in de logistieke sector, te denken aan begassing en gasmeting van importcontainers. Maar ook BMSB behandelingen en of ISPM15 hittebehandelingen van exportcontainers en traditionele ongedierte bestrijding. ‘De desinfectie behandeling is voortgekomen uit de kennis van al die divisies’, legt Martijn Boei van EWS uit.

Fijn nevel

Het ontsmetten van een werkplek kan zowel curatief als preventief. En is met name van toepassing in ruimte welke ook wordt gebruikt door meerdere collega’s, zoals in de logistiek het geval is. ‘We komen met onze vernevelingswerkwijze tot een afdoding van 99,9% bij het desinfecteren van een volledige ruimte’, vertelt Boei.

‘We vullen de ruimte met een speciale vorm van waterstofperoxide. Het enige residu dat overblijft is zuurstof en een minimale hoeveelheid water. Dat is het voordeel van onze behandelmethode. Er zijn veel manieren, maar bij de meeste moet je naspoelen met water. Dat is niet handig in een kantoorruimte met beeldschermen en andere apparatuur. Wij brengen onze middelen met een fijne nevel aan in een ruimte, zodat je gewoon je apparatuur kunt laten staan.’

Veilige werkplek

Wel is het belangrijk om te weten dat een ruimte tijdens de behandeling niet toegankelijk is. Dat duurt een paar uur bij een kantoor van 200 kubieke meter. Gelukkig kan het ook buiten de reguliere werktijden. Boei: ‘Zo blijven mensen in vitale sectoren – die blijven doorwerken – toch beschermd. Naast ruimtes kunnen we ook werkplekken zoals heftrucks, assemblagelijnen en cabines van vrachtwagens desinfecteren. Verder draagt het desinfecteren bij aan het gevoel van werknemers dat ze op een veilige werkplek zijn.’

Lading containers

De vraag of het zin heeft om ook lading te desinfecteren is moeilijk te beantwoorden, aldus Boei. ‘De meningen zijn verdeeld over hoe lang en waar het virus kan overleven. Dat is waarschijnlijk een aantal dagen. Dus een zeecontainer uit Azië die vier weken onderweg is, zal weinig risico opleveren gezien de huidige kennis. Maar met luchtvracht gaat het een stuk sneller. Je kunt desinfectie inzetten als een voorzorgsmaatregel, bijvoorbeeld wanneer je met een A en B ploeg werkt, of een acute behandeling om een ruimte direct veilig te betreden.’

Dankzij de Pest Control en Fumigatie divisie heeft EWS al veel kennis over vernevel behandelingen en hoe om te gaan met het fumigeren van de inhoud van een ruimte. Door deze kennis van fumigaties en vernevel behandelingen zijn ze in staat ruimten perfect te desinfecteren met een gasvormig product waar normaal gesproken onderzoek naar gedaan wordt. Namelijk middels gasmetingen welke op grote schaal worden uitgevoerd door de Gas Measurement divisie.

Normaliter voert EWS gasmetingen uit op zo’n 500 tot 750 containers per dag. ‘Maar omdat de schepen niet meer vertrekken vanuit Azië in de huidige crisis, is dat aantal gehalveerd’, vertelt Boei. Ook is het bedrijf normaliter door heel Europa actief om honderden containers per dag te behandelen via gassen. ‘Denk bijvoorbeeld aan containers met boomstammen die naar Azië gaan. Die moeten eerst behandeld worden voordat ze geaccepteerd worden.’

EWS heeft ook nog een maritieme logistieke afdeling waar gecertificeerd personeel containers lost met gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen. Ook zijn zij actief in het gasvrij meten en eventueel ventileren van schepen. Verder is het bedrijf actief in de ongediertebestrijding en de ‘bio-treatment’, het behandelen met laagzuurstof voor een natuurlijke afdoding van insecten in de lading.

Eisen overheid

Boei verwacht dat de overheid steeds meer eisen gaat stellen aan het desinfecteren van ruimtes om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. ‘Bijvoorbeeld in Frankrijk geldt er al een verplichting op een dagelijkse desinfectie van de openbaar vervoersmiddelen. In Italië mochten in de eerste fase enkel bedrijven openblijven als er dagelijks gedesinfecteerd werd. Diverse contactoppervlakken waar strikter naar gekeken wordt om een overdracht van virussen tegen te gaan zijn sanitaire voorzieningen, deurklinken of trapleuningen. De desinfectie helpt ertegen dat deze plekken zeer goed worden gedesinfecteerd.’

‘Een vijfde werknemers voelt zich onveilig door het virus. Tevens geeft meer dan een kwart aan dat de werkgever onvoldoende maatregelen heeft getroffen. Professionele desinfectie draagt bij aan het creëren van een veiligere werkplek en daar dragen wij graag aan bij om de logistieke sector draaiende te houden’, aldus Boei.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.