Deze editie van Brand Stories vertelt CARU Containers zijn verhaal over hoe digitalisering en zijn webshop de wereldwijde handel in containers transparant maakt. Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

‘CARU heeft er altijd naar gestreefd om transparantie in de markt te creëren. De ultieme manier daartoe is natuurlijk dat je in de webshop direct de actuele beschikbaarheid en prijzen kunt zien’, vertelt Aad Storm, chief digital officer bij CARU Containers. ‘We willen de marktleider en digitale voorloper zijn op het gebied van wereldwijde handel in containers.’

Realtime bijgewerkt

De beschikbaarheid van alle soorten containers wordt realtime bijgewerkt in de webshop. Een klant vult zijn postcode in en krijgt direct de transportkosten te zien als hij de container op zijn adres wilt laten afleveren. Hij kan zelf de datum kiezen voor levering. Storm: ‘Het klinkt simpel, maar wij hebben op dit moment de enige automatisch werkende webshop in onze markt. De totale prijs wordt automatisch berekend op basis van de containerprijs en de transportkosten en je kunt direct je order plaatsen. Onze webshopklanten blijken zelfs nog meer tevreden te zijn dan de klanten die de containers via het traditionele verkoopkanaal kopen.’

Er werken nu zo’n 80 mensen bij CARU wereldwijd. Het is een Nederlands bedrijf met hoofdkantoor in Rotterdam. Verder zijn er vestigingen in België, Frankrijk, Duitsland, Zweden, Tsjechië, Brazilië en twee kantoren in de Verenigde Staten. Digitaal is een belangrijke pijler bij CARU, legt Storm uit. ‘We zijn met een nieuw team gevestigd in hartje Rotterdam om de digitale ontwikkelingen vorm te geven. Zo hebben we de webshop nu in Nederland, België en Frankrijk draaiend. Die wordt steeds meer gebruikt.’

Wereldwijd

CARU organiseert wereldwijd de supply van containers voor haar klanten. ‘We verkopen en leveren over de hele wereld, ook in landen waar we niet met een kantoor zitten zoals Zuid-Afrika en het Midden-Oosten. Overigens maken klanten met hogere volumes meestal gebruik van onze account managers, omdat daar meer maatwerk nodig is.’ Ook koopt het bedrijf containers terug van gebruikers. Storm: ‘Dat is bijvoorbeeld handig voor een freight forwarder die containers nodig heeft in India en ze terug wil verkopen in Brazilië. Ook voor deze klanten zijn op dit moment digitale oplossingen in ontwikkeling die het nog veel makkelijker maken om snel de containers te sourcen die nodig zijn.’

‘Het is in deze markt nog steeds gebruikelijk om een klant een offerte op te laten vragen. Veel aanbieders stellen vervolgens een prijs voor op basis van jouw budget en hoe goed je de markt kent. Dat zijn we met de webshop eruit aan het halen. Transparantie zit diep in ons dna en via digitalisering is het ook steeds normaler om makkelijk prijzen te kunnen vergelijken. Net zoals dat in andere sectoren al veel langer het geval is’, aldus Storm.

Digitalisering

Die digitalisering heeft CARU ook doorgevoerd in het interne proces. ‘Als je bij ons bestelt gaat het verdere proces volledig geautomatiseerd, tot en met het bericht naar de transporteur wanneer en waar hij moet bezorgen. Of als je de container zelf wilt ophalen gaat er automatisch een bericht naar het depot. De klant kan zelf de dag opgeven en krijgt een uur voor de daadwerkelijke levering een telefoontje dat de chauffeur eraan komt. Net zoals dat je een koelkast bestelt bij Coolblue. De volgende stap is een realtime track-and-trace.’

Er zijn altijd volop prijsfluctuaties in de containerhandel. ‘Dat heeft te maken met vraag en aanbod’, legt Storm uit. ‘Als er veel vraag is, gaan onze inkoop- en dus ook verkoopprijzen omhoog. Als we zien dat de prijzen dalen, zie je dat ook direct terug in onze webshop.’

Internationaal uitrollen

Een webshop is nooit af. Suzanne Boer is bij CARU continu aan het A/B testen om de site nog makkelijker en gebruiksvriendelijker te maken. De webshop draait nu in Nederland, België en Frankrijk. ‘We zijn bezig om de webshop internationaal uit te rollen. Elk land werkt weer net even wat anders. Ook moeten we voldoende vervoerders hebben om de bezorging te kunnen garanderen. En we hebben een chatmogelijkheid zodat vragen direct beantwoord kunnen worden. Opvallend is dat veel mensen op de chat toch nog de prijs opvragen, ondanks dat de prijs altijd duidelijk zichtbaar is. Kennelijk gelooft de markt nog niet dat het getoonde bedrag ook de daadwerkelijke prijs is waarvoor we leveren.’

Storm: ‘We leveren echt van groot- tot kleinbedrijf. We zitten in 74 landen en doen zo’n 200.000 teu op jaarbasis. Zelfs als de markt geen supply heeft, kunnen wij bijna altijd leveren. Dat komt door onze goede relaties met onze leveranciers. Zo waren er in 2018 nog flinke tekorten, handelaren hadden wereldwijd moeite om aan containers te komen. Wij hadden toen nog voldoende supply. Betrouwbaarheid zit hem niet alleen in prijstransparantie, maar ook in altijd kunnen leveren en de afspraken die we maken altijd nakomen.’

Dit verhaal is aan u verteld door:

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.