Deze keer in Brand Stories vertelt STC Group zijn verhaal over het hoe en waarom van de Smart Vision Experience, de innovatieconferentie die het podium biedt aan tech developers en havengerelateerde bedrijven om hun concrete toepassingen in het gebruik van digital reality te laten zien. Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

‘We laten het Rotterdamse haven- en maritieme bedrijfsleven nadenken welke technologische toepassingen, zoals augmented, virtual reality en mixed reality, waarde toevoegen en efficiëntie bewerkstelligen. En we laten zien welke digitale innovaties een aantal Rotterdamse ondernemingen nu al doorvoert’, vertelt initiatiefnemer Renee Boelaars, Director Innovation & Educational Development bij STC Group.

Nieuwe technieken

Er zijn de laatste jaren volop nieuwe technieken beschikbaar gekomen. ‘Deelnemers worden uitgenodigd om eens goed naar hun eigen bedrijfsprocessen te kijken en na te denken voor welke problemen de nieuwe technieken een oplossing kunnen bieden. Er zijn namelijk mogelijkheden ontstaan om veel zaken sneller, efficiënter, goedkoper en veiliger te doen. De sprekers zullen vertellen over hun genomen drempels en ervaringen op dit gebied.’

Zo zal iemand van sleepbedrijf Kotug demonstreren hoe ze vanuit Nederland live met iemand op een schip in bijvoorbeeld het Midden-Oosten mee kunnen kijken. Vanaf hier krijgt de lokale medewerker op de brug of in de machinekamer instructies en advies hoe hij bepaalde zaken moet uitvoeren.

Digitale transformatie

Verder geeft Jos Westerkamp van PTC/ TWNKLS een keynote. Dat is een wereldspeler op het gebied van digitale transformatie. Zijn presentatie gaat over augmented reality-applicaties die vandaag de dag al worden ingezet door bedrijven en relevant zijn voor de maritieme industrie.

Vopak zal vertellen over hun digitale transformatie. Vraagstukken die hierbij komen kijken, hebben bijvoorbeeld te maken met privacy of intellectueel eigendom. Of hoe je de operator meekrijgt in het gebruik van nieuwe technologieën.

Toepassingen in de haven

Boelaars: ‘De meeste innovatie conferenties geven een beeld van de wereld over vijf of tien jaar. Wij onderscheiden ons door te laten zien welke toepassingen op het gebied van digital reality er nu al plaatsvinden in het haven- en maritieme bedrijfsleven. Dan heb ik het bijvoorbeeld over het gebruik van smart glasses. Zo komt er tijdens Smart Vision een vooraanstaande Microsoft-expert langs om de recent geïntroduceerde Hololens 2 te laten zien. De grootste toepassingen hierin liggen op het gebied van datavisualisatie en de digital twin. Een toepassing die bij predictive maintenance belangrijk wordt, met deze data voorhanden kun je veel beter voorspellen welke pompen of andere apparatuur wanneer onderhoud nodig hebben.’

Met dit soort oplossingen ontstaan er hele nieuwe mogelijkheden voor bijvoorbeeld personeelsplanning, verwacht Boelaars. ‘Sommige collega’s hebben nu eenmaal veel ervaring en kennis op bepaalde vlakken, bijvoorbeeld als het gaat om reparaties of onderhoud. Zij zijn nodig als er een complex probleem is ontstaan, maar niet altijd en overal beschikbaar. Met dit soort nieuwe technieken kan een medewerker die op pad is, de hulp inroepen van een collega met een zeer specifieke expertise. Remote assistance is iets waar veel bedrijven heil in zien.’

Toekomstproof

Hoewel het organiseren van conferenties bedoeld voor het management van het Rotterdamse bedrijfsleven, niet echt een primaire taak van STC lijkt, ziet Boelaars dat anders. ‘STC is de opleider voor vakmensen in en om de haven. We hebben als opdracht ons onderwijs zo toekomstproof mogelijk te maken. Daar hebben we juist het bedrijfsleven voor nodig. Zij kunnen met ons verkennen waar de ontwikkelingen heen gaan, zodat we ons onderwijs er op kunnen aanpassen. Met deze conferentie maken we een driehoek tussen het onderwijs, het bedrijfsleven die technologie toepast en de ontwikkelaars. We laten zien wat er nu allemaal gebeurt. Die toepassingen willen wij ook in ons onderwijs integreren. Want al dit soort zaken zijn nu al aan de gang.’

De Smart Vision-conferentie is een startpunt, kondigt Boelaars aan. ‘Er komen meer van deze events, onder meer over artificial intelligence, robotisering en cyber security. Onderwerpen waarvan we vinden dat we ook in ons onderwijs er plaats voor moeten inruimen. Dat doen we niet alleen, maar juist samen met het bedrijfsleven. We willen de rol van kennismakelaar vervullen.’

Digitale gereedschapskist

Het is volgens hem dan ook belangrijk dat het bedrijfsleven op dezelfde snelheid ontwikkelt als de STC-studenten. ‘Als wij ze nu leren om met zo’n nieuwe digitale gereedschapskist te werken, zullen ze straks ook het liefst willen werken bij bedrijven die deze innovaties toepassen. Als de één veel sneller gaat dan de ander, krijg je teleurstellingen. Daarom kijken we samen met het bedrijfsleven welke technologie ze gebruiken, welke pilots worden gedraaid en welke modellen worden ontwikkeld. Wij als STC passen onze onderwijspakketten hierop aan. De digitaliseringsslag voeren we namelijk ook in het onderwijs door.’

Meer informatie over de Smart Vision Experience of aanmelden kan via: www.smartvisionexperience.nl/

Dit verhaal is aan u verteld door:

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.