‘Het is een constante innovatieslag’

Brand Stories

Als je denkt aan de Rotterdamse haven dan zal die gedachte niet als eerste uitgaan naar de bouw van superjachten. Toch speelt de maritieme hoofdstad van Europa een belangrijke rol in de productie en in het onderhoud van dit type schepen. Daar profiteert de hele sector van.

Superjachten Rotterdam
In deze editie van Brand Stories vertelt Rotterdam Maritime Capital of Europe zijn verhaal over de bouw van superjachten in de Rotterdamse haven. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

In deze editie zoomen we in op de wereld van superjachten. Wat zijn de ontwikkelingen in deze nichemarkt van onze maritieme hoofdstad en wat gebeurt er op dit vlak in de Rotterdamse regio?

Nederland heeft een goede reputatie als het gaat om de bouw van jachtschepen. Ons land behoort samen met Duitsland en Italië tot de top 3 van belangrijkste jachtbouwlanden ter wereld. Waarbij Nederland vooral bekend staat om de goede kwaliteit superjachten die ze levert. Dat zegt Roel de Graaf, managing director bij Netherlands Maritime Technology (NMT). De Graaf zit zelf al meer dan veertig jaar in het vak en was voorheen zelf werkzaam in de jacht- en scheepsbouw. Hij heeft de markt in de loop der jaren behoorlijk zien veranderen. ‘Toen ik in het vak kwam, waren de schepen 30 tot 35 meter groot. Dat was toen al heel wat. Nu hoor ik geruchten over de bouw van superjachten tot 140 meter hier in Nederland’, zegt De Graaf. In Duitsland worden de grootste superjachten ter wereld gebouwd van 160 tot 170 meter. In Italië worden juist de wat kleinere jachtschepen gebouwd en de in Nederland geproduceerde superjachten zitten daar wat betreft formaat een beetje tussenin, legt De Graaf uit.

NMT vertegenwoordigt sinds een paar weken ook de markt van superjachten. ‘Belangrijk, omdat we in Nederland goed vertegenwoordigd zijn in bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn. We hebben verdeeld over het land een aantal hele grote spelers. Denk aan Feadship, Heesen Yachts, Koninklijke de Vries en Royal Huisman.‘

Intelligentie

In groot Rotterdam is er eveneens een flinke industrie als het gaat om jachtbouw. Grootste bouwer van superjachten in de regio is Oceanco uit Alblasserdam. Oceanco behoort tot een selecte groep superjachtbouwers voor luxe en innovatieve jachten langer dan 80 meter. Het bedrijf heeft een jachtbouwfaciliteit in Nederland en een ontwerp- en saleskantoor in Monaco. De werf Oceanco is sinds 1997 actief in ontwerp, constructie, afbouw en onderhoud van luxe zeewaardige jachten. De jachten worden met veel precisie gebouwd, waarbij veelvuldig gebruik gemaakt wordt van data en kennisoverdracht. Er wordt op dit vlak continu geïnnoveerd om exact aan de wensen van de klant te kunnen voldoen. Goed voorbeeld van zo’n innovatief schip is de vorig jaar afgebouwde superjacht ‘Bravo Eugenia’. Dit schip voldoet niet alleen aan alle moderne luxe-eisen het is ook het eerste schip van Oceanco volgens het innovatieve LIFE -ontwerp (Lengthened, Innovative, Fuel-efficient, Eco-friendly). Allemaal gebaseerd op intelligente principes.

Dat innovatieve karakter van jachtbouwers helpt de hele sector vooruit, zegt De Graaf. ‘Het is een constante innovatieslag die gemaakt wordt. Ieder jacht is uniek en ieder jacht is een innovatie op zich. Daar profiteert de hele maritieme wereld van.’

Voordelen in Rotterdam
1. Nederland staat in de top 3 van superjachtbouwers ter wereld, samen met Duitsland en Italië
2. Er wordt door private partijen gewerkt aan een plan voor een Marina  in de Rijnhaven voor de ontvangst van superjachten in Rotterdam
3. Strategisch heeft Rotterdam een gunstige ligging ten opzichte van de Noordpoolroute en het Middellandse Zeegebied
4. Rotterdam heeft veel specialisten op het vlak van bouw, onderhoud en onderzoek
5. De regio herbergt een aantal bekende spelers in de branche zoals: Oceanco, Amels, RH Marine, Pon Power, Esthec en Croonwolter&Dros

Casco

Naast grote spelers als Oceanco en Amels zitten er ook veel cascobouwers in deze regio. ‘Rotterdam neemt daar een heel belangrijke rol in. Denk aan Slob uit Papendrecht, en Zwijnenburg uit Krimpen aan den IJssel. En naast cascobouwers hebben we ook nog al die toeleveranciers en andere specialisten op dit vlak in de Rotterdamse regio. We zijn hier echte ‘doeners’.’
Een van die specialisten is Atlas Paint uit Schiedam. Dit verftechnische consultancybureau is gespecialiseerd in de verf voor superjachten. Eigenaar Nico Röper heeft een behoorlijke loopbaan achter de rug waarin hij zich steeds verder ging specialiseren in de verf voor superjachten. ‘Ik zit m’n hele leven al in de verf. Begonnen als ‘pottenjongen’, de hulp van de schilder, heb ik me steeds verder weten te specialiseren. Van schilder, naar bedrijfsleider, naar inspectie bij een verffabrikant en uiteindelijk ben ik dat voor mezelf gaan doen.’ De specialist geeft advies en voert inspecties uit. Hij vliegt voor zijn baan de hele wereld over om controles uit te voeren op de schepen. Goede verf is slechts het halve werk, legt Röper uit. ‘Je moet ook vakmensen hebben die de verf kunnen aanbrengen. Daarnaast spelen nog veel factoren een rol in het goed aanbrengen van verf op jachtschepen. Denk aan de temperatuur en de luchtvochtigheid.’

Lamborghini

Het verven van een jachtschip is een specialisme en kost heel veel tijd. ‘Ter vergelijking: als je een containerschip verft dan doe je een vierkante meter per uur. Bij een jacht kost het je 25 tot 35 uur per vierkante meter. Het is bovendien zwaar werk. Een jacht bestaat uit meerdere lagen verf. Het aanbrengen komt preciezer dan de lak op een Lamborghini.’ Op een superjacht gaat ongeveer 1 tot 3 centimeter plamuur, zegt Röper. ‘Laag voor laag wordt die verf aangebracht. Voor de schilders is het zwaar werk. Zij moeten elke laag weer schuren voordat er een nieuwe aangebracht wordt. De kwaliteitseisen zijn heel hoog. De schilders moeten echt vakwerk afleveren, zij moeten een boot helemaal vormen.’ Aan de bouw van een superjacht werken veel mensen. Alleen al voor het schilderen kan dat afhankelijke van de grootte van het schip, oplopen van 25 tot 150 mensen.

Röper ziet dat de markt van superjachten verandert en steeds verder professionaliseert. ‘Lang geleden maakte het allemaal niet uit. Was een superjacht het verlengstuk van de koper, die vaak in vrijetijdskleding en op bootschoentjes rondliep. Nu heeft ‘de jeugd’ deze markt ontdekt en loopt het vol met snelle gasten in een pak. Deze jonge mensen komen geld maken. Er loopt ook vanaf dag 1 een advocaat rond om mee te kijken met de bouw. We beginnen bijna met claimen voor de bouw überhaupt start. De werkethiek is duidelijk veranderd.’

De branche in cijfers

– 67 superjachten van meer dan 30 meter worden er in 2019 in Rotterdam en omstreken gebouwd.
– 1,5 miljard euro bedraagt de productiewaarde.
– 25 superjachten werden in de regio in 2018 ter water gelaten.

Superjachten in de Rijnhaven

Hoewel de Rotterdamse regio wel groot is in de bouw van superjachten, is de haven zelf niet echt geschikt voor ontvangst van de luxe schepen. Een collectief van meerdere maritieme bedrijven heeft daarom het initiatief genomen voor de ontwikkeling van de /Rijnhaven als Marina voor superjachten. Het plan ligt op dit moment bij de gemeente. Twaalf bedrijven en organisaties uit de maritieme sector geven hun steun aan de Rijnhaven Marina, waaronder Zeelander, Damen, Kotug-Rotortug, KRV, De Haas, Alphatron Marine, EBT Yacht Panels, Port of Rotterdam, Nederland Maritiem Land en Rotterdam Maritime Board. De bedrijven hebben veel vertrouwen in het plan. Als de plannen doorgaan, biedt de Rijnhaven straks ruimte voor ongeveer 26 superjachten. De aanleg van de jachthaven zal ongeveer 12 miljoen euro kosten en het is de bedoeling dat deze al in 2020 operationeel is.

De meningen over de Rijnhaven als een plek voor superjachten zijn nog verdeeld. Niet iedereen ziet er de meerwaarde van in. NMT is wel een groot voorstander van het plan. De Graaf: ‘De Rijnhaven is een stukje havengebied dat er nu een beetje verloren bij ligt. Zo’n marina past heel goed in deze moderne tijd. Van oudsher bezoeken superjachten vooral steden in het Middellandse Zee- of Caribisch gebied, maar de nieuwe generatie gaat ook steeds meer richting het noorden. Rotterdam is daarin een mooie uitvalsbasis.’ Het is zonde dat er nu nog niet echt plek is voor superjachten in de Maasstad, benadrukt De Graaf. Amsterdam heeft het volgens hem beter begrepen. ‘Het is knap hoe Amsterdam dit oppakt.’

Nico Röper is iets sceptischer over het plan. ‘Wat gaan wij die bezoekers bieden? Als je in Barcelona rondloopt dan is er echt een hele wereld om die superjachten heen gebouwd. Er is een heel mooi uitgaanscentrum met eten op alle niveaus. De jachteigenaar kan hier door de drukte echt incognito rondlopen. Dat hebben we in Rotterdam (nog) niet. Er moet wel genoeg zijn voor deze eigenaren om juist naar Rotterdam te willen.’

Positieve toekomst

De toekomst voor de bouw van superjachten in de Rotterdamse regio ziet er goed uit, maar het is altijd afhankelijk van economische ontwikkelingen. De Graaf: ‘Toch zien we de kloof tussen arm en rijk steeds groter worden, wat betekent dat er steeds meer mensen zijn die zich een superjacht kunnen veroorloven. En dat klinkt misschien hard, maar daar profiteren wij van.’

Rotterdam Maritime Capital of Europe

Rotterdam Maritime Capital of Europe (RMCE) is een netwerk van heel veel bedrijven in de Rotterdamse regio dat zich tot doel stelt om Rotterdam dé Maritime Capital of Europe te laten zijn. De organisatie heeft 12 nichemarkten aangeduid waarin het haven en maritieme cluster uitblinkt. In iedere editie van Mainport zoomen we in op een van deze nichemarkten. Deze keer: superjachten. RMCE wil de superjachtbouwers met hun unieke vakmanschap wereldwijd op de kaart zetten en tegelijkertijd superjachteigenaren aantrekken om hun schip hier te laten bouwen en te onderhouden.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

‘Het is een constante innovatieslag’ | NT

‘Het is een constante innovatieslag’

Brand Stories

Als je denkt aan de Rotterdamse haven dan zal die gedachte niet als eerste uitgaan naar de bouw van superjachten. Toch speelt de maritieme hoofdstad van Europa een belangrijke rol in de productie en in het onderhoud van dit type schepen. Daar profiteert de hele sector van.

Superjachten Rotterdam
In deze editie van Brand Stories vertelt Rotterdam Maritime Capital of Europe zijn verhaal over de bouw van superjachten in de Rotterdamse haven. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

In deze editie zoomen we in op de wereld van superjachten. Wat zijn de ontwikkelingen in deze nichemarkt van onze maritieme hoofdstad en wat gebeurt er op dit vlak in de Rotterdamse regio?

Nederland heeft een goede reputatie als het gaat om de bouw van jachtschepen. Ons land behoort samen met Duitsland en Italië tot de top 3 van belangrijkste jachtbouwlanden ter wereld. Waarbij Nederland vooral bekend staat om de goede kwaliteit superjachten die ze levert. Dat zegt Roel de Graaf, managing director bij Netherlands Maritime Technology (NMT). De Graaf zit zelf al meer dan veertig jaar in het vak en was voorheen zelf werkzaam in de jacht- en scheepsbouw. Hij heeft de markt in de loop der jaren behoorlijk zien veranderen. ‘Toen ik in het vak kwam, waren de schepen 30 tot 35 meter groot. Dat was toen al heel wat. Nu hoor ik geruchten over de bouw van superjachten tot 140 meter hier in Nederland’, zegt De Graaf. In Duitsland worden de grootste superjachten ter wereld gebouwd van 160 tot 170 meter. In Italië worden juist de wat kleinere jachtschepen gebouwd en de in Nederland geproduceerde superjachten zitten daar wat betreft formaat een beetje tussenin, legt De Graaf uit.

NMT vertegenwoordigt sinds een paar weken ook de markt van superjachten. ‘Belangrijk, omdat we in Nederland goed vertegenwoordigd zijn in bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn. We hebben verdeeld over het land een aantal hele grote spelers. Denk aan Feadship, Heesen Yachts, Koninklijke de Vries en Royal Huisman.‘

Intelligentie

In groot Rotterdam is er eveneens een flinke industrie als het gaat om jachtbouw. Grootste bouwer van superjachten in de regio is Oceanco uit Alblasserdam. Oceanco behoort tot een selecte groep superjachtbouwers voor luxe en innovatieve jachten langer dan 80 meter. Het bedrijf heeft een jachtbouwfaciliteit in Nederland en een ontwerp- en saleskantoor in Monaco. De werf Oceanco is sinds 1997 actief in ontwerp, constructie, afbouw en onderhoud van luxe zeewaardige jachten. De jachten worden met veel precisie gebouwd, waarbij veelvuldig gebruik gemaakt wordt van data en kennisoverdracht. Er wordt op dit vlak continu geïnnoveerd om exact aan de wensen van de klant te kunnen voldoen. Goed voorbeeld van zo’n innovatief schip is de vorig jaar afgebouwde superjacht ‘Bravo Eugenia’. Dit schip voldoet niet alleen aan alle moderne luxe-eisen het is ook het eerste schip van Oceanco volgens het innovatieve LIFE -ontwerp (Lengthened, Innovative, Fuel-efficient, Eco-friendly). Allemaal gebaseerd op intelligente principes.

Dat innovatieve karakter van jachtbouwers helpt de hele sector vooruit, zegt De Graaf. ‘Het is een constante innovatieslag die gemaakt wordt. Ieder jacht is uniek en ieder jacht is een innovatie op zich. Daar profiteert de hele maritieme wereld van.’

Voordelen in Rotterdam
1. Nederland staat in de top 3 van superjachtbouwers ter wereld, samen met Duitsland en Italië
2. Er wordt door private partijen gewerkt aan een plan voor een Marina  in de Rijnhaven voor de ontvangst van superjachten in Rotterdam
3. Strategisch heeft Rotterdam een gunstige ligging ten opzichte van de Noordpoolroute en het Middellandse Zeegebied
4. Rotterdam heeft veel specialisten op het vlak van bouw, onderhoud en onderzoek
5. De regio herbergt een aantal bekende spelers in de branche zoals: Oceanco, Amels, RH Marine, Pon Power, Esthec en Croonwolter&Dros

Casco

Naast grote spelers als Oceanco en Amels zitten er ook veel cascobouwers in deze regio. ‘Rotterdam neemt daar een heel belangrijke rol in. Denk aan Slob uit Papendrecht, en Zwijnenburg uit Krimpen aan den IJssel. En naast cascobouwers hebben we ook nog al die toeleveranciers en andere specialisten op dit vlak in de Rotterdamse regio. We zijn hier echte ‘doeners’.’
Een van die specialisten is Atlas Paint uit Schiedam. Dit verftechnische consultancybureau is gespecialiseerd in de verf voor superjachten. Eigenaar Nico Röper heeft een behoorlijke loopbaan achter de rug waarin hij zich steeds verder ging specialiseren in de verf voor superjachten. ‘Ik zit m’n hele leven al in de verf. Begonnen als ‘pottenjongen’, de hulp van de schilder, heb ik me steeds verder weten te specialiseren. Van schilder, naar bedrijfsleider, naar inspectie bij een verffabrikant en uiteindelijk ben ik dat voor mezelf gaan doen.’ De specialist geeft advies en voert inspecties uit. Hij vliegt voor zijn baan de hele wereld over om controles uit te voeren op de schepen. Goede verf is slechts het halve werk, legt Röper uit. ‘Je moet ook vakmensen hebben die de verf kunnen aanbrengen. Daarnaast spelen nog veel factoren een rol in het goed aanbrengen van verf op jachtschepen. Denk aan de temperatuur en de luchtvochtigheid.’

Lamborghini

Het verven van een jachtschip is een specialisme en kost heel veel tijd. ‘Ter vergelijking: als je een containerschip verft dan doe je een vierkante meter per uur. Bij een jacht kost het je 25 tot 35 uur per vierkante meter. Het is bovendien zwaar werk. Een jacht bestaat uit meerdere lagen verf. Het aanbrengen komt preciezer dan de lak op een Lamborghini.’ Op een superjacht gaat ongeveer 1 tot 3 centimeter plamuur, zegt Röper. ‘Laag voor laag wordt die verf aangebracht. Voor de schilders is het zwaar werk. Zij moeten elke laag weer schuren voordat er een nieuwe aangebracht wordt. De kwaliteitseisen zijn heel hoog. De schilders moeten echt vakwerk afleveren, zij moeten een boot helemaal vormen.’ Aan de bouw van een superjacht werken veel mensen. Alleen al voor het schilderen kan dat afhankelijke van de grootte van het schip, oplopen van 25 tot 150 mensen.

Röper ziet dat de markt van superjachten verandert en steeds verder professionaliseert. ‘Lang geleden maakte het allemaal niet uit. Was een superjacht het verlengstuk van de koper, die vaak in vrijetijdskleding en op bootschoentjes rondliep. Nu heeft ‘de jeugd’ deze markt ontdekt en loopt het vol met snelle gasten in een pak. Deze jonge mensen komen geld maken. Er loopt ook vanaf dag 1 een advocaat rond om mee te kijken met de bouw. We beginnen bijna met claimen voor de bouw überhaupt start. De werkethiek is duidelijk veranderd.’

De branche in cijfers

– 67 superjachten van meer dan 30 meter worden er in 2019 in Rotterdam en omstreken gebouwd.
– 1,5 miljard euro bedraagt de productiewaarde.
– 25 superjachten werden in de regio in 2018 ter water gelaten.

Superjachten in de Rijnhaven

Hoewel de Rotterdamse regio wel groot is in de bouw van superjachten, is de haven zelf niet echt geschikt voor ontvangst van de luxe schepen. Een collectief van meerdere maritieme bedrijven heeft daarom het initiatief genomen voor de ontwikkeling van de /Rijnhaven als Marina voor superjachten. Het plan ligt op dit moment bij de gemeente. Twaalf bedrijven en organisaties uit de maritieme sector geven hun steun aan de Rijnhaven Marina, waaronder Zeelander, Damen, Kotug-Rotortug, KRV, De Haas, Alphatron Marine, EBT Yacht Panels, Port of Rotterdam, Nederland Maritiem Land en Rotterdam Maritime Board. De bedrijven hebben veel vertrouwen in het plan. Als de plannen doorgaan, biedt de Rijnhaven straks ruimte voor ongeveer 26 superjachten. De aanleg van de jachthaven zal ongeveer 12 miljoen euro kosten en het is de bedoeling dat deze al in 2020 operationeel is.

De meningen over de Rijnhaven als een plek voor superjachten zijn nog verdeeld. Niet iedereen ziet er de meerwaarde van in. NMT is wel een groot voorstander van het plan. De Graaf: ‘De Rijnhaven is een stukje havengebied dat er nu een beetje verloren bij ligt. Zo’n marina past heel goed in deze moderne tijd. Van oudsher bezoeken superjachten vooral steden in het Middellandse Zee- of Caribisch gebied, maar de nieuwe generatie gaat ook steeds meer richting het noorden. Rotterdam is daarin een mooie uitvalsbasis.’ Het is zonde dat er nu nog niet echt plek is voor superjachten in de Maasstad, benadrukt De Graaf. Amsterdam heeft het volgens hem beter begrepen. ‘Het is knap hoe Amsterdam dit oppakt.’

Nico Röper is iets sceptischer over het plan. ‘Wat gaan wij die bezoekers bieden? Als je in Barcelona rondloopt dan is er echt een hele wereld om die superjachten heen gebouwd. Er is een heel mooi uitgaanscentrum met eten op alle niveaus. De jachteigenaar kan hier door de drukte echt incognito rondlopen. Dat hebben we in Rotterdam (nog) niet. Er moet wel genoeg zijn voor deze eigenaren om juist naar Rotterdam te willen.’

Positieve toekomst

De toekomst voor de bouw van superjachten in de Rotterdamse regio ziet er goed uit, maar het is altijd afhankelijk van economische ontwikkelingen. De Graaf: ‘Toch zien we de kloof tussen arm en rijk steeds groter worden, wat betekent dat er steeds meer mensen zijn die zich een superjacht kunnen veroorloven. En dat klinkt misschien hard, maar daar profiteren wij van.’

Rotterdam Maritime Capital of Europe

Rotterdam Maritime Capital of Europe (RMCE) is een netwerk van heel veel bedrijven in de Rotterdamse regio dat zich tot doel stelt om Rotterdam dé Maritime Capital of Europe te laten zijn. De organisatie heeft 12 nichemarkten aangeduid waarin het haven en maritieme cluster uitblinkt. In iedere editie van Mainport zoomen we in op een van deze nichemarkten. Deze keer: superjachten. RMCE wil de superjachtbouwers met hun unieke vakmanschap wereldwijd op de kaart zetten en tegelijkertijd superjachteigenaren aantrekken om hun schip hier te laten bouwen en te onderhouden.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.