Deze week in Brand Stories vertelt Hello Mobility zijn verhaal over het verbeteren van de verkeersveiligheid door het coachen van gedrag bij vrachtwagenchauffeurs. Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

‘Als coach speel je een belangrijke rol richting de ondernemer’, vertelt René Nobels, ondernemerscoach bij Hello Mobility. ‘Het gedrag van chauffeurs is een quick win om de verkeersveiligheid te verbeteren.’ Hello Mobility is een initiatief van Sparklab, het innovatielab van Nationale-Nederlanden. Het biedt datagedreven coaching. Dat betekent dat het rijgedrag van vrachtwagenchauffeurs gemeten wordt, waarna een coach transportondernemers helpt deze data te analyseren om vervolgens het rijgedrag te verbeteren; op deze manier voorkomt de eigenaar schades en bespaart hij op brandstof- en onderhoudskosten.

De sensoren van het voertuig meten onder meer de G-krachten, mate van remmen en snelheid. Dat geeft inzicht in het rijgedrag en wordt vertaald in scores. Ook kunnen via de analyses voorspellingen worden berekend waarmee incidenten in de toekomst te voorkomen zijn. De ondernemer of wagenparkbeheerder kan die via het online dashboard bekijken. Chauffeurs krijgen een app op hun eigen telefoon waarmee ze dagelijks feedback krijgen hoe ze het gedaan hebben, via verbetertips en complimenten.

Concrete rijtips

‘Vervolgens neem ik als coach de ondernemer en eventueel sommige chauffeurs direct mee in risico’s en oplossingen, zonder daarbij belerend te zijn. Want ook die zitten niet te wachten op ongevallen en willen het graag goed doen. Complimenten en concrete rijtips zijn heel belangrijk, want als je alleen maar kritiek krijgt vanuit het systeem ben je ook niet echt gemotiveerd om je gedrag te veranderen. Je ziet ook je ranking ten opzichte van je directe collega’s binnen het bedrijf. Dat is uiteraard wel achteraf, dus niet tijdens het rijden, en geanonimiseerd. Je ziet dus niet wie de beste en wie de slechtste chauffeur is, tenzij je dat zelf bent. Je ziet ook hoeveel brandstof je die dag hebt bespaard. Dat motiveert ook enorm en levert, naast veiligheid en duurzaamheid, uiteraard gewoon geld op voor het transportbedrijf.’

‘Er is niet altijd tijd en prioriteit om preventie structureel op te pakken, ondanks alle goede bedoelingen. De coach zal met zijn kennis en ervaring de ondernemer concrete handvatten geven en bewaakt tevens de structuur en voortgang.’

Er ontstaan dagelijks schades in Nederland tijdens het manoeuvreren. Toch kan dat in veel gevallen voorkomen worden, weet Nobels. ‘Een chauffeur zegt vaak dat die plek lastig is, omdat er weinig ruimte is. Of dat de werkdruk te hoog was, waardoor hij haast had. Dat is allemaal waar. Maar als je samen met de chauffeur achteraf gaat analyseren wat hij precies heeft gedaan, komt de chauffeur in 98% van de gevallen tot de conclusie dat de schade voorkomen had kunnen worden. Bijvoorbeeld door eerst even uit te stappen en goed te kijken in de dode hoek, voordat hij een manoeuvre maakt. Dat klinkt simpel, maar toch wordt het niet altijd gedaan. Dat is gedrag en het gemak dat we allemaal hebben.’

De coach gelooft er heilig in dat veel schades voorkomen kunnen worden. ‘Het gaat om gedrag en kennis. Als je 80 km/h rijdt en even op je telefoon kijkt, ben je alweer 70 meter verder. Alles begint met bewustwording. En daarvoor is het van belang om die kennis te delen. Kennis en gericht verder leren ontbreekt in brede zin in Nederland. Er volgt geen verdere kennisverbreding als iemand eenmaal zijn rijbewijs heeft. Ook voor beroepschauffeurs is het de vraag of Code 95 voldoet. Want lang niet altijd worden er trainingen gevolgd die gericht zijn op veiligheid en duurzaamheid.’

Juiste kennis en gedrag

Want ook al ligt de oorzaak van een incident ‘buiten je schuld’, Nobels heeft gemerkt dat ook die vaak te voorkomen zijn met de juiste kennis en gedrag. ‘Bijvoorbeeld als een vrachtwagenchauffeur hard moest remmen omdat iemand anders op het laatst toch de afrit nam. Dat is inderdaad vervelend. De vraag is alleen of je misschien van tevoren kunt inschatten dat iemand dat gaat doen en dan alvast de cruise control eraf haalt om hem zo meer ruimte te geven. Ik snap ook wel dat dat vervelend kan zijn als het meerdere keren per dag gebeurt. Maar er is een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Of dat je je realiseert dat je een langzame auto aan het opduwen bent. Je kunt jezelf blijven opvreten of gewoon wat afstand houden en daarna opnieuw de cruise control erop. Als je veel incidenten hebt, zoals bijvoorbeeld regelmatig bijremmen in een bocht of een noodstop maken, zegt dat iets over hoe jij achter het stuur zit. Dan is de kans dat het een keer fout gaat veel groter.’

Beter verkeersgedrag leidt niet alleen tot minder ongelukken, maar het levert ook nog eens een betere marge op voor de transportbedrijven. Nobels: ‘Een schade kost een transportbedrijf gemiddeld 2500 euro aan eigen risico, stilstandschade, administratie en kleine reparaties. Dus als je met de huidige marges twee keer schade hebt in een jaar met één vrachtauto, heeft die dat hele jaar niets verdiend. Om nog maar te zwijgen over het extra brandstof- en bandenverbruik. Je auto op tijd uit laten rollen, kan echt heel veel liters brandstof besparen zonder dat je tijd verliest. Dat is nu ook meetbaar. Dus beter gedrag kent alleen maar winnaars.’

Dit verhaal is aan u verteld door: 

Hello Mobility logo

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.