Extra markten voor Rotterdam door de intermodale verbindingen EGS

Brand Stories

European Gateway Services (EGS) heeft haar netwerk van intermodaal transport in de Benelux, Duitsland en Oostenrijk de laatste jaren flink uitgebreid. Daardoor worden er niet alleen jaarlijks tienduizenden containers van de weg gehaald en via binnenvaart en rail vervoerd. Ook kan de haven van Rotterdam nieuwe markten aanboren.

EGS, trein
Deze week in Brand Stories vertelt European Gateway Services zijn verhaal over de intermodale verbindingen van de Rotterdamse en Antwerpse haven met het achterland. Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Via EGS biedt ECT rederijen, logistieke dienstverleners en verladers een uitgebreid netwerk van hoogfrequente spoor- en binnenvaartdiensten. Deze verbinden de deepsea-terminals in Rotterdam en Antwerpen rechtstreeks met een groeiend aantal inlandterminals op strategische locaties in de Europese markt.

Verbindingen ontwikkelen

‘We zijn als onderdeel van ECT een drijvende kracht geweest om de verbindingen tussen Rotterdam en Zuid-Duitsland te ontwikkelen’, legt EGS general manager Paul Zoeter uit. ‘Beieren is met een miljoen teu een hele grote containermarkt qua volume, maar die was zes jaar geleden nog nauwelijks aangesloten op Rotterdam. De verbindingen waren bijna uitsluitend opgebouwd vanuit Hamburg en Bremen.’

EGS zag er kansen en zette een treinverbinding op. Nu wordt er ruim 40.000 teu per jaar getransporteerd tussen Rotterdam en die regio. Zoeter: ‘We rijden met zes treinen per week. Dat marktaandeel hebben we van de Duitse havens afgesnoept. Het voordeel van Rotterdam, vaak de eerste en de laatste ‘port of call’ in Europa, is dat we twee dagen eerder een importcontainer kunnen uithalen en een exportcontainer twee dagen later kunnen aanleveren dan Hamburg of Bremen. Dat is ook goed voor Rotterdam. Want als we hier de capaciteit willen uitbreiden, zullen we nieuwe markten moeten aanboren.’

Tekst loopt door onder de afbeelding

EGS Netwerkkaart_NL
De intermodale verbindingen van EGS

De duurzame intermodale verbindingen zijn de kern van EGS. Ook biedt het bedrijf aanvullende lokale diensten, zoals opslag op de terminals. Het netwerk bestaat verder uit eigen inlandterminals, en verbindingen met terminals van derden. De first- and last-mile per truck kan de dienstverlener ook organiseren.

Synchromodaal vervoer

EGS is trendsetter in synchromodaal vervoer en kan klanten zo altijd de best mogelijke oplossing in prijs, kwaliteit en duurzaamheid garanderen. Uit meerdere modaliteiten – spoor, binnenvaart, truck – wordt voor de klant elke keer de voor dat moment beste optie gekozen. Wanneer nodig (bijvoorbeeld vanwege snelheid of stremmingen), is tot op het laatste moment switchen mogelijk.

‘Klanten zijn verzekerd van optimale flexibiliteit’, vertelt Zoeter: ‘Het liefst hebben we dat een klant aangeeft dat de modaliteit, reis en route minder belangrijk is, als de lading maar op een bepaalde tijd afgeleverd wordt voor een bepaalde prijs. Dat geeft ons mogelijkheden. Soms zie je dat een klant zelf de regie wil hebben, dat is natuurlijk ook prima. De ideale mix is een aantal klanten met een vast volume op een bepaalde verbinding, die we kunnen aanvullen met klanten waarbij wij, binnen de afspraken, als synchromodaal expert zelf de rest kunnen bepalen.’

Modal shift

Hoe meer partijen voor EGS kiezen, hoe beter het netwerk geoptimaliseerd kan worden. ‘Dat is goed voor de modal shift en mogelijk kunnen we ook de onbalans tussen import en export in het netwerk verkleinen. Door een grotere schaal kunnen we beter meebewegen met pieken en dalen. Onze frequentie is de grootste kracht. We gaan bijvoorbeeld iedere week met 24 treinen en 6 binnenvaartschepen naar Venlo. Onze grootste concurrent is hier direct trucking. Maar onze rail- en barge verbindingen zijn natuurlijk een stuk duurzamer.’

Tekst loopt door onder de afbeelding

paul zoeter, EGS

Paul Zoeter, EGS general manager

Betrouwbaarheid is erg belangrijk om de modal shift verder te bewerkstelligen. ‘Daarom varen we tegenwoordig met vaste venstertijden, de zogenoemde ‘fixed windows’ op verschillende terminals. De frequentie is dan weliswaar lager, maar de betrouwbaarheid is fors toegenomen’, vertelt de general manager. ‘We bundelen lading met partners om zo gezamenlijk de minimale call size voor een deepsea terminal te bereiken. In plaats van dat we zoals vroeger allebei losse afspraken maken, hebben we nu vaste schema’s.’

EGS is onderdeel van ECT. ‘Daardoor hebben we alle expertise in huis om te weten hoe op de Maasvlakte treinen en binnenvaartschepen worden afgewikkeld en hebben we korte lijnen’, zegt Zoeter.

Maritieme rail operator

EGS is inmiddels de grootste maritieme rail operator van Rotterdam. ‘We hebben ook flink geïnvesteerd in onze ICT, bijvoorbeeld voor koppelingen met de terminals en Portbase, zodat we altijd weten wat de actuele status van een container is. Hierdoor kunnen we proactief handelen, mocht er bijvoorbeeld nog een document ontbreken voor een container. We zorgen ervoor dat alles op tijd geregeld is. Want ook dat valt onder onze belangrijkste waarden: customer service, duurzaamheid en betrouwbaarheid.’

Dit verhaal is aan u verteld door: 

egs logo

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Extra markten voor Rotterdam door de intermodale verbindingen EGS | NT

Extra markten voor Rotterdam door de intermodale verbindingen EGS

Brand Stories

European Gateway Services (EGS) heeft haar netwerk van intermodaal transport in de Benelux, Duitsland en Oostenrijk de laatste jaren flink uitgebreid. Daardoor worden er niet alleen jaarlijks tienduizenden containers van de weg gehaald en via binnenvaart en rail vervoerd. Ook kan de haven van Rotterdam nieuwe markten aanboren.

EGS, trein
Deze week in Brand Stories vertelt European Gateway Services zijn verhaal over de intermodale verbindingen van de Rotterdamse en Antwerpse haven met het achterland. Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Via EGS biedt ECT rederijen, logistieke dienstverleners en verladers een uitgebreid netwerk van hoogfrequente spoor- en binnenvaartdiensten. Deze verbinden de deepsea-terminals in Rotterdam en Antwerpen rechtstreeks met een groeiend aantal inlandterminals op strategische locaties in de Europese markt.

Verbindingen ontwikkelen

‘We zijn als onderdeel van ECT een drijvende kracht geweest om de verbindingen tussen Rotterdam en Zuid-Duitsland te ontwikkelen’, legt EGS general manager Paul Zoeter uit. ‘Beieren is met een miljoen teu een hele grote containermarkt qua volume, maar die was zes jaar geleden nog nauwelijks aangesloten op Rotterdam. De verbindingen waren bijna uitsluitend opgebouwd vanuit Hamburg en Bremen.’

EGS zag er kansen en zette een treinverbinding op. Nu wordt er ruim 40.000 teu per jaar getransporteerd tussen Rotterdam en die regio. Zoeter: ‘We rijden met zes treinen per week. Dat marktaandeel hebben we van de Duitse havens afgesnoept. Het voordeel van Rotterdam, vaak de eerste en de laatste ‘port of call’ in Europa, is dat we twee dagen eerder een importcontainer kunnen uithalen en een exportcontainer twee dagen later kunnen aanleveren dan Hamburg of Bremen. Dat is ook goed voor Rotterdam. Want als we hier de capaciteit willen uitbreiden, zullen we nieuwe markten moeten aanboren.’

Tekst loopt door onder de afbeelding

EGS Netwerkkaart_NL
De intermodale verbindingen van EGS

De duurzame intermodale verbindingen zijn de kern van EGS. Ook biedt het bedrijf aanvullende lokale diensten, zoals opslag op de terminals. Het netwerk bestaat verder uit eigen inlandterminals, en verbindingen met terminals van derden. De first- and last-mile per truck kan de dienstverlener ook organiseren.

Synchromodaal vervoer

EGS is trendsetter in synchromodaal vervoer en kan klanten zo altijd de best mogelijke oplossing in prijs, kwaliteit en duurzaamheid garanderen. Uit meerdere modaliteiten – spoor, binnenvaart, truck – wordt voor de klant elke keer de voor dat moment beste optie gekozen. Wanneer nodig (bijvoorbeeld vanwege snelheid of stremmingen), is tot op het laatste moment switchen mogelijk.

‘Klanten zijn verzekerd van optimale flexibiliteit’, vertelt Zoeter: ‘Het liefst hebben we dat een klant aangeeft dat de modaliteit, reis en route minder belangrijk is, als de lading maar op een bepaalde tijd afgeleverd wordt voor een bepaalde prijs. Dat geeft ons mogelijkheden. Soms zie je dat een klant zelf de regie wil hebben, dat is natuurlijk ook prima. De ideale mix is een aantal klanten met een vast volume op een bepaalde verbinding, die we kunnen aanvullen met klanten waarbij wij, binnen de afspraken, als synchromodaal expert zelf de rest kunnen bepalen.’

Modal shift

Hoe meer partijen voor EGS kiezen, hoe beter het netwerk geoptimaliseerd kan worden. ‘Dat is goed voor de modal shift en mogelijk kunnen we ook de onbalans tussen import en export in het netwerk verkleinen. Door een grotere schaal kunnen we beter meebewegen met pieken en dalen. Onze frequentie is de grootste kracht. We gaan bijvoorbeeld iedere week met 24 treinen en 6 binnenvaartschepen naar Venlo. Onze grootste concurrent is hier direct trucking. Maar onze rail- en barge verbindingen zijn natuurlijk een stuk duurzamer.’

Tekst loopt door onder de afbeelding

paul zoeter, EGS

Paul Zoeter, EGS general manager

Betrouwbaarheid is erg belangrijk om de modal shift verder te bewerkstelligen. ‘Daarom varen we tegenwoordig met vaste venstertijden, de zogenoemde ‘fixed windows’ op verschillende terminals. De frequentie is dan weliswaar lager, maar de betrouwbaarheid is fors toegenomen’, vertelt de general manager. ‘We bundelen lading met partners om zo gezamenlijk de minimale call size voor een deepsea terminal te bereiken. In plaats van dat we zoals vroeger allebei losse afspraken maken, hebben we nu vaste schema’s.’

EGS is onderdeel van ECT. ‘Daardoor hebben we alle expertise in huis om te weten hoe op de Maasvlakte treinen en binnenvaartschepen worden afgewikkeld en hebben we korte lijnen’, zegt Zoeter.

Maritieme rail operator

EGS is inmiddels de grootste maritieme rail operator van Rotterdam. ‘We hebben ook flink geïnvesteerd in onze ICT, bijvoorbeeld voor koppelingen met de terminals en Portbase, zodat we altijd weten wat de actuele status van een container is. Hierdoor kunnen we proactief handelen, mocht er bijvoorbeeld nog een document ontbreken voor een container. We zorgen ervoor dat alles op tijd geregeld is. Want ook dat valt onder onze belangrijkste waarden: customer service, duurzaamheid en betrouwbaarheid.’

Dit verhaal is aan u verteld door: 

egs logo

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.