Wegtransporteurs die geen stilstandschade willen oplopen door bandenproblemen en regelmatig over de A16 rijden, kunnen zich nu melden bij Rijkswaterstaat. Bedrijven die de kentekens van hun voertuigen doorgeven, krijgen automatisch bericht als een van hun passerende vrachtwagens een te lage bandenspanning heeft.

Het bandenmeetpunt ligt sinds augustus 2019 op de rechtse rijstrook van de A16 in noordelijke richting voor de afslag ’s-Gravendeel. Het systeem meet afwijkingen in de bandenspanning van alle vrachtwagens die er overheen rijden. Bij maar liefst 0,8% van de passerende vrachtwagens wordt een probleem geconstateerd. De proef wordt uitgevoerd door Rijkswaterstaat in samenwerking met de Verkeersonderneming.

Pechgevallen terugdringen

‘Incidenten met vrachtauto’s hebben relatief grote impact op het hoofdwegennet. Zo’n 40% van de pechgevallen bij trucks wordt veroorzaakt door bandenproblemen’, legt projectmanager Jeroen Korving van Rijkswaterstaat uit.

‘Een stilstaande truck op de vluchtstrook langs de snelweg leidt tot files, opstoppingen en in sommige gevallen zelfs ongelukken. Voorkomen is beter dan genezen, dus we willen met dit systeem het aantal pechgevallen veroorzaakt door bandenproblemen, terugdringen.’

Een lage bandenspanning is een indicatie voor een beschadiging met incubatietijd. Dit verhoogt de kans op falen, zoals een lekke of zelfs klapband. Ook heeft de logistieke sector te maken met hoge kosten indien een vrachtwagen met pech stil staat. Om nog maar te zwijgen van de klant die zijn goederen te laat ontvangt. Verder is het vervangen van een band langs de kant van de weg fors duurder voor een transporteur dan het vervangen in de vaste werkplaats.

Automatisch melding

De proef werkt als volgt: transporteurs leveren hun kentekens aan bij Rijkswaterstaat. Zodra er een afwijking in de banden wordt geconstateerd en een kenteken in het systeem voorkomt, krijgt de transporteur automatisch via de e-mail een rapport toegestuurd waarin het probleem aangegeven wordt.

Korving: ‘Oppompen van een truckband met te lage spanning doe je niet zomaar even net zoals bij een personenauto. Dat gaat tot 9 bar en is vakmanschap, omdat het ding kan ontploffen. Langs de kant van de weg informeren heeft dus niet altijd zin, omdat de chauffeur er niet direct iets aan kan doen. En we willen uiteraard geen tientallen stilstaande vrachtwagens bij het meetpunt. Daarom benaderen we de backoffice van de chauffeur, zodat het bedrijf zelf in de werkplaats de banden kan controleren en eventueel preventief vervangen.’

Contactvlak band

Er zitten drie balken in de rechtse rijstrook van het wegdek, die een drukprofiel maken zodra een vrachtwagen er overheen rijdt. ‘Het systeem meet het contactvlak van de band met de sensor en vergelijkt dat met alle banden onderling van die truck. Vervolgens doet het systeem een uitspraak of de afwijking binnen de gestelde marge zit. We meten dus niet zozeer de bandenspanning, maar een afwijking in de banden ten opzichte van elkaar.’

Alles wat een lagere druk heeft dan 5 bar, wordt als ‘probleem’ doorgegeven. ‘Als chauffeur hoef je dat niet direct te voelen. En de meeste vrachtwagens beschikken niet over een eigen meetsysteem, zoals in personenauto’s vaak wel het geval is’, weet Korving.

Problemen

‘Er zijn genoeg vrachtwagens die met een band op slechts drie bar rijden, toch komen die gewoon thuis. Maar het risico dat de truck binnen korte tijd problemen krijgt, is erg groot. Om nog maar te zwijgen over het extra brandstofverbruik en de verkeersonveiligheid. Maar het grootste probleem is dat de band kan klappen of eraf lopen, zodat hij opeens stil langs de weg komt te staan. Dan heb je altijd een rijstrookafzetting. We moeten kijken hoe we het voertuig weg krijgen, want ter plaatse repareren is niet altijd mogelijk.’

Er gaan per dag tienduizenden vrachtwagens over het systeem. ‘We hebben nu 30.000 kentekens in het systeem. Daarbij zitten zowel grote als kleine wegtransporteurs. Hoe meer deelnemers, hoe beter. Daarom zijn we op zoek naar extra deelnemers. Ook zijn we nog bezig om het aantal randgevallen eruit te halen, zodat de meldingen nog betrouwbaarder worden. Dat is een kwestie van de drempelwaarde nog beter instellen’, legt Korving uit. ‘Ruim 95% van de meldingen die we doen zijn terecht op dit moment. Lege banden komen hoofdzakelijk voor bij dubbellucht banden.’

Nederlandse bedrijven

De deelnemers bestaan hoofdzakelijk uit Nederlandse bedrijven. ‘Driekwart van de kentekens waarbij een afwijking wordt geconstateerd, is Nederlands. Maar we weten niet of dit overeenkomt met het percentage passerende Nederlandse trucks, want we zien alleen de kentekens van trucks met een afwijking’, vertelt Korving.

‘Ook als bedrijven zelf al regelmatig de bandenspanning controleren, komt het voor dat wanneer ze over het systeem rijden er sprake is van een lekke band. Zeker bij transporteurs die vaak op bouwplaatsen komen. Daar ligt zoveel troep op de grond. Eén van de deelnemers vertelde dat hij daardoor gemiddeld zes lekke banden per week heeft op veertig voertuigen. Die is dus erg blij met de automatische extra controle.’

Dit project is een samenwerking tussen Rijkswaterstaat en De Verkeersonderneming die gezamenlijk werken aan het verminderen van incidenten en ongevallen in de Rotterdamse regio.

Transportondernemers en trailerverhuurders die een melding willen ontvangen als een van hun passerende vrachtwagens een te lage bandenspanning heeft, kunnen zich aanmelden via het contactformulier proef bandenmeetsysteem vrachtverkeer A16 op Rijkswaterstaat.nl.

Dit verhaal is aan u verteld door: 

Rijkswaterstaat logo

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.