Containertrucking voortaan veel efficiënter via UTURN

Brand Stories

‘UTURN matcht beschikbare transportcapaciteit met opdrachten. We zijn geen digitale logistiek dienstverlener. Wij geven de opdrachtgever toegang tot een netwerk van ruim 700 containervervoerders en we geven de transporteurs toegang tot een groot scala aan opdrachtgevers’, legt Wouter Rosdorf van UTURN uit.

UTURN, Wouter Rosdorf, Niels Oosten
Deze week in Brand Stories vertelt UTURN zijn verhaal over een nieuwe oplossing op de markt van containertrucking waar zowel vervoerders als verladers voordeel uit halen. Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Opdrachtgevers zijn bijvoorbeeld rederijen, logistiek dienstverleners, expediteurs en importeurs / exporteurs. Iedereen die een container te vervoeren heeft en daar een transporteur voor zoekt.

Hogere bezettingsgraad

‘UTURN zorgt ervoor dat vervoerders een hogere bezettingsgraad krijgen, tot zo’n 22%. Waar een chauffeur voorheen leeg terug moest na het afzetten van een container, kan hij nu via ons platform weer een container ophalen in de buurt. Zo kunnen de transporteurs hun planning verder optimaliseren’, vertelt Rosdorf. ‘We zien soms dat een truck een terminal op komt voor een container en merkt dat die vertraagd is. Dan kijkt hij even op UTURN om tussendoor een ritje te doen en hoeft hij niet zinloos een paar uur te wachten. De vervoerder verliest zo geen omzet en opdrachtgevers zien deze optimalisatie van hun planning terug in de prijs.’

Opdrachtgevers kunnen zelf kiezen hoe lang van tevoren ze een rit aanbieden op het platform. Dat kan maanden van tevoren of zelfs nog een container die binnen een uur afgeleverd dient te worden. Via het platform voert de verlader alle benodigde info in om het transport goed uit te kunnen laten voeren. Sommige informatie wordt pas voor de vervoerder inzichtelijk nadat hij het transport heeft aangenomen, zoals het containernummer en referenties. Om het proces zo makkelijk mogelijk te laten verlopen, wordt alles automatisch gecheckt. Zo is er bijvoorbeeld een koppeling met Portbase ingebouwd waardoor UTURN, opdrachtgever en vervoerder direct op de hoogte zijn als er iets is mis is met de container, dit voorkomt extra kosten voor de opdrachtgever.

Richtprijs

De opdrachtgever zet een richtprijs in de opdracht. Transporteurs geven hun tarief in waarvoor zij het kunnen uitvoeren. Vervolgens kiest de opdrachtgever een partij uit op basis van prijs en kwaliteit, waarbij beide bedrijven direct elkaars contactgegevens te zien krijgen. UTURN rekent een fee aan de opdrachtgever bij een geslaagde match, het platform functioneert dus op basis van ‘no cure, no pay’.

Rosdorf: ‘Transporteurs zien elkaars biedingen niet, want we willen geen veilinghuis worden. Het is belangrijk dat vervoerders de juiste prijs offreren op basis van hun kostprijs. We besparen gemiddeld 14% aan kosten voor opdrachtgevers op hun containertrucking, terwijl vervoerders hogere marges hebben omdat ze minder leeg rijden en ritten extra doen die goed in hun planning passen.’

Mobiele app

UTURN biedt voor vervoerders zowel een portal als een mobiele app. ‘Daarnaast kunnen wij ook via API of EDI linken’, legt Rosdorf uit. ‘Wij hebben namelijk zelf developers die constant de app en het portal optimaliseren voor onze gebruikers.’ Zodra een ‘proof of delivery’ is geupload, betaalt UTURN automatisch binnen 30 dagen de transporteur uit. Hij hoeft hiervoor geen facturen te sturen. De opdrachtgever krijgt één verzamelfactuur per week of maand voor alle opdrachten, ongeacht het aantal vervoerders dat voor hem heeft gereden. ‘We zien dat we het proces voor verladers zo een stuk gemakkelijker maken en de workload voor hun operationele medewerkers verlichten. Daarnaast scheelt het vervoerders een heel stuk administratie, wat zij ook weer meenemen in hun tariefstelling.’

Iedere vervoerder die zich aanmeldt wordt gescreend en gecontroleerd of hij over de juiste vergunningen beschikt. Daarnaast worden transporten constant gemonitord zodat de kwaliteit van het vervoer gewaarborgd blijft. Rosdorf: ‘We hebben ook een poule met ADR-vervoerders, transporteurs met een generator-set voor koelcontainers, eigenlijk alles. We hebben geen plannen om uit te breiden naar andere transportmarken, zoals palletvervoer. We geloven in containertransport. Zeker met de toenemende multimodaliteit. Daarbij blijf je een first- en last mile nodig hebben. Daar is ons platform ideaal voor.’

Niet meer rondbellen

Het voordeel voor de verlader is dat hij niet zelf rond hoeft te bellen om een geschikte transporteur te vinden. Hij kan zelf kiezen wat voor tijdsvenster hij aan een transport koppelt. ‘Met ruimere venstertijden wordt de rit meestal goedkoper, want er is altijd wel een vervoerder beschikbaar om het even tussendoor in de planning te schuiven. Of misschien moest de chauffeur toch al richting het depot, waardoor hij zijn marge vergroot’, legt Rosdorf uit.

Voor vervoerders is het gebruik volledig gratis. Ze gebruiken de app om een rit te starten en geven een verwachte aankomsttijd op. Dat ziet de opdrachtgever dan ook direct. De daadwerkelijke aankomsttijden worden automatisch gelogd. Vervolgens kunnen beide partijen elkaar een beoordeling geven. Als een organisatie minder dan 3,5 sterren scoort, gaat UTURN met die partij in gesprek om te kijken hoe de dienstverlening verbeterd kan worden.

Groei

UTURN is een zelfstandig bedrijf uit Rotterdam dat in 2018 is ontstaan vanuit H&S Group. Inmiddels worden er duizend containers per maand vervoerd via het platform, met name in de Benelux en West-Duitsland, waar er iedere maand ruim 20% groei geboekt wordt.

‘Daarnaast zijn we heel schaalbaar, je kunt er ritten van en naar alle bestemmingen op zetten’, zegt Rosdorf. ‘Het concept valt of staat met volume, dus binnen een paar jaar willen we door heel Europa honderdduizend containers per maand doen. Dat maakt het erg efficiënt voor alle partijen, want er is altijd een goede match beschikbaar. In totaal 95% van de opdrachten via ons platform wordt daadwerkelijk gematched. De gemiddelde responsetijd bedraagt 18 minuten voor het eerste bod en binnen een uur is de rit meestal weg. We creëren echt een win-win situatie.’

Dit verhaal is aan u verteld door: 

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Containertrucking voortaan veel efficiënter via UTURN | NT

Containertrucking voortaan veel efficiënter via UTURN

Brand Stories

‘UTURN matcht beschikbare transportcapaciteit met opdrachten. We zijn geen digitale logistiek dienstverlener. Wij geven de opdrachtgever toegang tot een netwerk van ruim 700 containervervoerders en we geven de transporteurs toegang tot een groot scala aan opdrachtgevers’, legt Wouter Rosdorf van UTURN uit.

UTURN, Wouter Rosdorf, Niels Oosten
Deze week in Brand Stories vertelt UTURN zijn verhaal over een nieuwe oplossing op de markt van containertrucking waar zowel vervoerders als verladers voordeel uit halen. Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Opdrachtgevers zijn bijvoorbeeld rederijen, logistiek dienstverleners, expediteurs en importeurs / exporteurs. Iedereen die een container te vervoeren heeft en daar een transporteur voor zoekt.

Hogere bezettingsgraad

‘UTURN zorgt ervoor dat vervoerders een hogere bezettingsgraad krijgen, tot zo’n 22%. Waar een chauffeur voorheen leeg terug moest na het afzetten van een container, kan hij nu via ons platform weer een container ophalen in de buurt. Zo kunnen de transporteurs hun planning verder optimaliseren’, vertelt Rosdorf. ‘We zien soms dat een truck een terminal op komt voor een container en merkt dat die vertraagd is. Dan kijkt hij even op UTURN om tussendoor een ritje te doen en hoeft hij niet zinloos een paar uur te wachten. De vervoerder verliest zo geen omzet en opdrachtgevers zien deze optimalisatie van hun planning terug in de prijs.’

Opdrachtgevers kunnen zelf kiezen hoe lang van tevoren ze een rit aanbieden op het platform. Dat kan maanden van tevoren of zelfs nog een container die binnen een uur afgeleverd dient te worden. Via het platform voert de verlader alle benodigde info in om het transport goed uit te kunnen laten voeren. Sommige informatie wordt pas voor de vervoerder inzichtelijk nadat hij het transport heeft aangenomen, zoals het containernummer en referenties. Om het proces zo makkelijk mogelijk te laten verlopen, wordt alles automatisch gecheckt. Zo is er bijvoorbeeld een koppeling met Portbase ingebouwd waardoor UTURN, opdrachtgever en vervoerder direct op de hoogte zijn als er iets is mis is met de container, dit voorkomt extra kosten voor de opdrachtgever.

Richtprijs

De opdrachtgever zet een richtprijs in de opdracht. Transporteurs geven hun tarief in waarvoor zij het kunnen uitvoeren. Vervolgens kiest de opdrachtgever een partij uit op basis van prijs en kwaliteit, waarbij beide bedrijven direct elkaars contactgegevens te zien krijgen. UTURN rekent een fee aan de opdrachtgever bij een geslaagde match, het platform functioneert dus op basis van ‘no cure, no pay’.

Rosdorf: ‘Transporteurs zien elkaars biedingen niet, want we willen geen veilinghuis worden. Het is belangrijk dat vervoerders de juiste prijs offreren op basis van hun kostprijs. We besparen gemiddeld 14% aan kosten voor opdrachtgevers op hun containertrucking, terwijl vervoerders hogere marges hebben omdat ze minder leeg rijden en ritten extra doen die goed in hun planning passen.’

Mobiele app

UTURN biedt voor vervoerders zowel een portal als een mobiele app. ‘Daarnaast kunnen wij ook via API of EDI linken’, legt Rosdorf uit. ‘Wij hebben namelijk zelf developers die constant de app en het portal optimaliseren voor onze gebruikers.’ Zodra een ‘proof of delivery’ is geupload, betaalt UTURN automatisch binnen 30 dagen de transporteur uit. Hij hoeft hiervoor geen facturen te sturen. De opdrachtgever krijgt één verzamelfactuur per week of maand voor alle opdrachten, ongeacht het aantal vervoerders dat voor hem heeft gereden. ‘We zien dat we het proces voor verladers zo een stuk gemakkelijker maken en de workload voor hun operationele medewerkers verlichten. Daarnaast scheelt het vervoerders een heel stuk administratie, wat zij ook weer meenemen in hun tariefstelling.’

Iedere vervoerder die zich aanmeldt wordt gescreend en gecontroleerd of hij over de juiste vergunningen beschikt. Daarnaast worden transporten constant gemonitord zodat de kwaliteit van het vervoer gewaarborgd blijft. Rosdorf: ‘We hebben ook een poule met ADR-vervoerders, transporteurs met een generator-set voor koelcontainers, eigenlijk alles. We hebben geen plannen om uit te breiden naar andere transportmarken, zoals palletvervoer. We geloven in containertransport. Zeker met de toenemende multimodaliteit. Daarbij blijf je een first- en last mile nodig hebben. Daar is ons platform ideaal voor.’

Niet meer rondbellen

Het voordeel voor de verlader is dat hij niet zelf rond hoeft te bellen om een geschikte transporteur te vinden. Hij kan zelf kiezen wat voor tijdsvenster hij aan een transport koppelt. ‘Met ruimere venstertijden wordt de rit meestal goedkoper, want er is altijd wel een vervoerder beschikbaar om het even tussendoor in de planning te schuiven. Of misschien moest de chauffeur toch al richting het depot, waardoor hij zijn marge vergroot’, legt Rosdorf uit.

Voor vervoerders is het gebruik volledig gratis. Ze gebruiken de app om een rit te starten en geven een verwachte aankomsttijd op. Dat ziet de opdrachtgever dan ook direct. De daadwerkelijke aankomsttijden worden automatisch gelogd. Vervolgens kunnen beide partijen elkaar een beoordeling geven. Als een organisatie minder dan 3,5 sterren scoort, gaat UTURN met die partij in gesprek om te kijken hoe de dienstverlening verbeterd kan worden.

Groei

UTURN is een zelfstandig bedrijf uit Rotterdam dat in 2018 is ontstaan vanuit H&S Group. Inmiddels worden er duizend containers per maand vervoerd via het platform, met name in de Benelux en West-Duitsland, waar er iedere maand ruim 20% groei geboekt wordt.

‘Daarnaast zijn we heel schaalbaar, je kunt er ritten van en naar alle bestemmingen op zetten’, zegt Rosdorf. ‘Het concept valt of staat met volume, dus binnen een paar jaar willen we door heel Europa honderdduizend containers per maand doen. Dat maakt het erg efficiënt voor alle partijen, want er is altijd een goede match beschikbaar. In totaal 95% van de opdrachten via ons platform wordt daadwerkelijk gematched. De gemiddelde responsetijd bedraagt 18 minuten voor het eerste bod en binnen een uur is de rit meestal weg. We creëren echt een win-win situatie.’

Dit verhaal is aan u verteld door: 

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.