New Silk Way Logistics heeft nu ruim een half jaar een eigen vloot van circa honderd geconditioneerde, gemodificeerde 45ft containers. Totaal aangepast aan de omstandigheden op de Nieuwe Zijderoute en het resultaat van drie jaar ervaring met geconditioneerd transport naar China. Je kunt de kennis en klandizie hebben, maar je materieel bepaalt je success, vindt het bedrijf.

New Silk Way Logistics is een samenwerking tussen KLG en H. Essers, twee logistieke bedrijven uit regio Venlo. De bedrijven staken de koppen bij elkaar in 2016, toen ook Royal Wagenborg nog aan tafel zat. Wie kan delen, kan vermenigvuldigen, was de filosofie. Uiteindelijk gingen de twee bedrijven samen verder.

45ft

Beide partners hadden in 2016 al veel vraag naar vrachtvervoer in de richting van China. Op dat moment was er een overschot aan lege containers in Europa. ‘Het vrachtverkeer per trein verliep voornamelijk in westelijke richting. De containers moesten teruggebracht worden naar China’, zegt Oscar Vermeij, Managing Director van het gezamenlijke bedrijf.

Het probleem was dat China vooral met 40ft containers werkte, en hier schoot de sector tekort, vonden de logistiek dienstverleners. ‘Als je goederen vervoert per trein, is het niet logisch om dit in 40ft containers te doen. Dit formaat is gangbaar voor ocean shipping, maar op een trein heb je groter materieel nodig’, vertelt Hanno Reeser, Directeur Strategische Ontwikkeling bij H.Essers. Dus ging New Silk Way Logistics opzoek naar een grotere container.

Uitval

Hier bleef het echter niet bij. De klanten van de twee familiebedrijven waren vooral farmaceutische en technologische bedrijven. De lading bestaat uit hoogwaardige producten, die onder een bepaalde temperatuur moeten worden vervoerd. De kwaliteit van de producten moest vooral gewaarborgd blijven, en dat is een uitdaging als het spoor dwars door landen als Kazakhstan leidt. ‘De beschikbare reefer containers vielen om de 10 minuten uit. Dan staat je product daar in -20 graden. Dat was niet te doen’, zegt Reeser.

‘De reefer containers uit China werden eigenlijk alleen in de winter gebruikt. In de andere seizoenen werden ze niet gebruikt en niet onderhouden. Hierdoor gaat de kwaliteit achteruit. Niemand was verantwoordelijk voor het onderhoud’, legt KLG topman Erik Loijen uit. En dus wilde het bedrijf een eigen vloot. ‘Sinds we onze eigen containers hebben, ervaren we weinig tot geen problemen.’

KLG, New Silkway Logistics

Het product

De koelcontainer werkt op klimaatneutrale basis. Het verbruikt fossielvrije brandstof, iets dat voorheen niet mogelijk was omdat dit soort brandstof kleverig wordt als het wordt blootgesteld aan extreme temperaturen. Het product is hier nu op aangepast.

De container is bovendien uitgerust met bescherming tegen bevriezing en een uniek intern verwarmingssysteem dat voorkomt dat de brandstof bevriest. Indien het nodig is om brandstof bij te vullen onderweg, wordt dit gedetecteerd dankzij verschillende sensoren in de container.

En zo heeft de container nog wel meerdere gadgets, zoals een extra luchtgang dat ervoor zorgt dat de temperatuur in de hele container hetzelfde is, en beveiliging tegen diefstal van de tank en accu. ‘Deze werden regelmatig gestolen’, vertelt Reeser.

Interventieplan

New Silk Way Logistics investeerde niet alleen in de container, maar ook in het interventieplan. Door middel van een satellietsysteem van Orbcomm worden de eenheden 24/7 in de gaten gehouden. ‘Als er iets gebeurt met een van de containers, gaat er een alarm af. Op de route liggen verschillende interventiepunten, vanaf hier kunnen we reageren”, legt Reeser uit. “Gemiddeld kunnen we binnen 24 uur reageren.’

Volgens de logistiek dienstverlener is juist de interventiemogelijkheid belangrijk. ‘De farmaceutische industrie staat er om bekend aansprakelijkheid te halen. Op deze manier is de kans op schade veel lager. Maar ook als er iets gebeurt, zijn de zaken goed geregeld’, voegt hij toe. Het bedrijf heeft de Multimodal Railway Bill ontworpen, een document waarin het aansprakelijkheid voor de gehele reis op zich neemt.

Gunstige prijs

De investeringen van New Silk Way Logistics wijzen er op dat ze vertrouwen hebben in dit concept en het vervoer over de Nieuwe Zijderoute, ondanks de verwachting dat de Chinese subsidies na 2020 fors terug zullen nemen.

‘Vooral voor lading die voorheen op het vliegtuig ging, is het spoor interessant. Er is een langere levertijd, maar voor een veel gunstigere prijs. Juist doordat we samenwerken en de lading bundelen, kunnen we de prijzen aantrekkelijk houden’, zegt Vermeij.

Dit verhaal is aan u verteld door:

BRAND STORIES
Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.