Het 135 meter lange schip van 3700 ton zou in zijn nieuwe vorm over twee jaar in de vaart moeten komen. Volgens IenW wordt het daarmee het eerste Nederlandse schip dat op waterstof vaart, maar dat is niet zeker. Eerder deze week werd immers bekend dat Holland Shipyards het bestaande containerschip ‘Maas’ gaat uitrusten met brandstofcel-voortstuwing op waterstof. Die zou eind dit jaar al volledig op waterstof moeten kunnen varen. De ‘Antonie’ wordt wel het eerste nieuw gebouwde binnenschip dat op waterstof gaat varen.

NPRC

De bouw van de ‘Antonie’ is een initiatief  van binnenvaartondernemer Harm Lenten, die is aangesloten bij de binnenvaartcoöperatie NPRC. Die werkt al geruime tijd aan het Weva-project, wat staat voor waterstof elektrisch vrachtschip Antonie.  Die gaat zout vervoeren voor Nouryon, voormalig AkzoNobel, van Delfzijl naar een fabriek  in het Rotterdamse Botlekgebied. Het zout wordt daar via elektrolyse gesplitst in chloor en waterstof.

Bij de NPRC loopt verder nog een project om waterstof-aandrijving ook in de Rijnvaart te introduceren. Daarbij gaat het eveneens om het vervoer van zout, in dit geval van het Twentse Hengelo naar drie fabrieken aan het water van de Duitse chemieproducent Covestro.  De NPRC verwacht dat de eerste twee waterstof-aangedreven schepen over een jaar of drie op de Rijn te zien zullen zijn.

Subsidie

De subsidie voor de verbouwing van de ‘Antonie’ komt uit het budget dat het kabinet voor verduurzaming van de binnenvaart heeft vrijgemaakt. Daarvoor is de komende vijf jaar zo’n negentig miljoen euro beschikbaar. Veruit het grootste deel daarvan gaat naar subsidie op de aanschaf van SCR-katalysatoren, waarmee de uitstoot van stikstofoxiden door schepen sterk kan worden beperkt.