Volgens het Duitse chemieconcern wordt het een van de grootste tankers op de Rijn en kan het straks met 650 ton lading langs het kritieke punt bij Kaub, als de waterdiepte daar nog maar 1,60 meter is. Die stand is de afgelopen jaren al enkele keren benaderd. Volgens Basf kan de tanker bij een gemiddelde laagwaterstand 2500 ton meenemen, ongeveer twee keer zoveel als bestaande tankers.

Bouw tanker

De Nederlandse Mercurius Shipping Group in Hendrik-Ido-Ambacht is verantwoordelijk voor de bouw van de tanker. Het schip wordt 135 meter lang en 17,5 meter breed, volgens Basf aanzienlijk groter dan de meeste tankers op de Rijn, die doorgaans 110 meter bij 11,5 meter zijn. Het concern noemt geen cijfer voor het maximale laadvermogen. Het casco van het schip wordt in China gebouwd, de afbouw bij een nog te selecteren werf in Nederland.

De chemiereus heeft het ontwerp van het schip door drie Duitse bureaus in samenwerking met de rederij Stolt Tankers laten maken, een van ‘s werelds grootste vervoerders van chemicaliën over water. Stolt wordt de eigenaar van het schip en gaat het exclusief voor Basf exploiteren. De ingebruikname staat gepland voor eind 2022.

Diesel-elektrische aandrijving

Het schip krijgt diesel-elektrische aandrijving en een systeem om de uitlaatgassen te filteren. Er komen tien roestvrijstalen ladingtanks in en drie aparte laadsystemen. Daarmee moet een breed pallet aan gevaarlijke stoffen vervoerd kunnen worden, waaronder zuren en logen.

Basf werd in de zomer van 2018 hard geraakt door de extreem lage waterstand van de Rijn, wat de Duitse chemiereus toen meer dan honderd miljoen euro kostte. ‘We hebben toen ontzettend geleden doordat onze grondstoffen gewoon niet langer de fabrieken konden bereiken’, zei logistiek baas Ralf Busche tijdens een bijeenkomst in september vorig jaar over havenlogistiek in Duitsland. Klanten hebben het de groep zeer kwalijk genomen dat de logistieke keten werd verbroken.

Ingrijpend noodplan

Hij zei verder dat er ingrijpend noodplan was ontwikkeld waardoor extreem lage waterstanden niet langer tot een logistieke nachtmerrie en financiële strop zullen leiden. De groep heeft onder meer de banden met het spoorvervoer aangehaald en geïnvesteerd in een volautomatisch depot voor de afhandeling van tankcontainers.

Verder is er met het Duitse Federaal Instituut voor Hydrologie een digitaal waarschuwingssysteem ontwikkeld met een waarschuwingstijd tot zes weken. Daarnaast zijn er de afgelopen twee jaar zoveel mogelijk schepen gecharterd, die bij een lage waterstand nog relatief veel lading van en naar Ludwigshaven kunnen vervoeren.