HGK, dat vorig jaar Imperial Shipping in Europa overnam voor een bedrag van 176 miljoen euro, zegt dat de koop van alle aandelen ‘de strategisch positie’ van HGK versterkt in vooral het kanaalgebied van West-Duitsland. Het bedrijf kan tevens als enige aandeelhouder ‘beter anticiperen op marktfluctuaties’ en de betrouwbaarheid van de dienstverlening voor klanten garanderen’.

NVG, dat gevestigd is in Hannover, zal organisatorisch worden ondergebracht bij de Dry Shipping-divisie van HGK in Duisburg. Het is nog onduidelijk of de merknaam NVG zal verdwijnen zoals eerder in het geval van Imperial is gebeurd.

Twintig schepen

NVG beschikt in Hanover over een vloot van zo’n twintig schepen, waarvan ruim de helft wordt gecharterd  Het bedrijf is jaarlijks goed voor het transport van zo’n 2 miljoen ton aan goederen op de Duitse kanalen, de Rijn en binnen het ARA-gebied. Het gaat daarbij onder meer om veevoerder, bouwmaterialen en grondstoffen van de aluminium-industrie.

Behalve transport is NVG actief in de opslag van goederen en de modal shift. Het bedrijf werd honderd jaar geleden opgericht.