Het contract is getekend door een groep institutionele beleggers, voor wie J.P. Morgan Asset Management als adviseur optrad. De schepen zullen op bareboat-basis (zonder bemanning) worden gecharterd door Shell en zullen worden geëxploiteerd door een nieuwe combinatie van de Rotterdamse tankerrederij VT en Marlow Navigation Netherlands (MNN).

Bouw schip

Volgens de drie jaar geleden tot stand gekomen joint venture Concordia Damen begint de bouw van het eerste schip nog voor het eind van het jaar en moet dat in november volgend jaar worden opgeleverd. Daarna komen ze in een tempo van een per maand in de vaart, zodat de complete vloot van veertig schepen voor 2025 beschikbaar moet zijn.

Ze worden 110 meter lang en 11,5 meter breed en krijgen laadvermogen van 3500 ton. Het ontwerp is vooral gericht op een groot laadvermogen bij een lage diepgang, zodat de schepen in laagwaterperiodes kunnen blijven varen. Zo kunnen de nieuwe schepen bij 3,25 meter diepgang nog 2800 ton laden.

Beheer

In de samenwerking tussen VT en Marlow wordt de eerste verantwoordelijk voor het technische en operationele beheer van de schepen en Marlow voor het leveren van de bemanningen. Directeur Frans Roelse van MNN noemt de binnenvaart een relatief nieuw werkterrein. Het moederbedrijf is gevestigd op Cyprus en levert op grote schaal bemanningen aan zeeschepen.

De VT Group exploiteert een vloot van zo’n dertig tankers en is gespecialiseerd in het vervoer van minerale brandstoffen, chemische producten, biobrandstoffen en smeermiddelen. De Parsifal-tankers zullen minerale oliën vervoeren tussen Antwerpen, Amsterdam, Rotterdam en het Rijnnet.