​Van Helvoirt was onlangs te gast in Studio Schuttevaer. Ze noemde de schaalvergroting in de zeevaart met schepen tot 24.000 teu als een van de primaire oorzaken van de wachttijden. ‘Je ziet dat alle afhandelcapaciteit daar naartoe wordt gezogen. Zo’n afhandelpiek van zo’n zeeschip zorgt echter ook voor een piek in de binnenvaart.’

Uit schema

Volgens Van Helvoirt vaart een aanzienlijk deel van de zeeschepen ook vaak uit schema. ‘Voor andere schakels in de keten zorgt dat voor aanzienlijke kosten en schade. De keten als geheel gaat er dan niet op vooruit.’ Volgens Van Helvoirt moeten het zeevaartproces en binnenvaartproces worden ontkoppeld. ‘Het zijn twee lopende banden en daar moet een ventiel tussen.’

Ook heeft Van Helvoirt kritiek op Havenbedrijf Rotterdam. ‘Het beleid is erop gericht om transshipment te bevorderen en dat geeft grote problemen. De containers in die transshipment-keten snoepen ook capaciteit weg, terwijl deze stroom de Nederlandse economie nauwelijks iets oplevert.’ Maar de schuld voor de congestie ligt zeker niet alleen bij Havenbedrijf Rotterdam. ‘Dit zijn mondiale ontwikkelingen. Maar Rotterdam heeft nu eenmaal gekozen voor een concurrentiemodel bij de terminals. De zeehaven is niet meer de grootste, maar wil zich nu graag profileren als de slimste en beste. Dat gebeurt heel succesvol, maar heeft ook een keerzijde: congestie voor de binnenvaart.’

Was dit probleem dan niet voorzienbaar? ‘Toen die beleidsbeslissingen werden genomen door het Havenbedrijf, zag de wereld er nog anders uit. Het is zoals het is en daar moeten we wat mee.’ Er zitten wel oplossingen in de koker.

Deepsea-rederijen

‘We hebben bijvoorbeeld al een document opgeleverd, met guidelines hoe de containerketen in elkaar zit. Zo kunnen betere afspraken worden gemaakt met deepsea-rederijen.’ Ook Next Logic wordt als kansrijk gezien. ‘Daarmee wordt realtime een havenbrede, integrale planning gemaakt voor alle terminals. En daar hebben we hooggespannen verwachtingen van. Eind november staat daar een tweede pilot voor gepland, dus we zijn benieuwd.’

Van Helvoirt benadrukte dat de congestie niet zomaar is opgelost. ‘Ik hoop niet dat ik hier over twee jaar zit met hetzelfde probleem. Dit probleem is geen sprint, maar een marathon. We zitten er middenin. Het probleem heeft zich in jaren geëvolueerd, dus dat ontwar je niet in een vloek en een zucht.’

Protesten

Onlangs protesteerden diverse binnenvaartschippers tegen de oplopende congestie in de haven van Rotterdam. Ze moeten tot wel zeven dagen wachten bij containerterminals. De vloot van Dubbelman Container Transporten kwam in opstand via een symbolisch protest. Een aantal andere binnenvaartschepen, waaronder de ‘Virage’, sloot zich daarbij aan.

De schepen maakten een draai van 180 graden in de Amazonehaven en lieten om precies 1 voor 12 hun hoorns klinken: de klaagzang van de binnenvaartschippers.

Ook de wegvervoerders lieten onlangs al weten de wachttijden beu te zijn en aan acties te denken. Zij moeten vaak uren wachten bij de terminals. Ook zijn tiijdsloten regelmatig volgeboekt.

Bekijk het interview met Van Helvoirt bij Studio Schuttevaer vanaf 17:23 minuten.